Podczas spotkania Komisja Europejska zaproponowała zmianę dyrektywy o energii odnawialnej (OZE), aby ograniczyć skutki uboczne stosowania biopaliw I generacji, czyli tych produkowanych z surowców rolnych, takie jak efekty zmiany użytkowania gruntów na cele nie żywnościowe - ILUC i zmniejszenie upraw na cele spożywcze.
W związku z tym, miałyby zostać wprowadzone ograniczenia użycia biopaliw I generacji w transporcie (tych z surowców rolnych) z obecnego celu 10% do 2020 roku do 5%, przy utrzymaniu ogólnego celu użycia biopaliw ze źródeł odnawialnych (20% do 2020 roku).
Tymczasem w minioną środę Wielka Brytania, Francja, Niemcy i Dania poparły propozycję KE, natomiast Hiszpania, Polska, Słowacja i Węgry stanęły w opozycji, uzasadniając sprzeciw narażaniem na niebezpieczeństwo długoterminowych inwestycji, jak również osiągnięcia celu pozyskania 10% energii ze źródeł odnawialnych.
Wielka Brytania i Szwecja wezwały do różnego traktowania bioetanolu oraz biodiesla, bowiem ten ostatni uważa się za bardziej problematyczny w aspekcie ochrony środowiska. Komisarz ds. Energii Gunter Oettering nie wykluczył wzrostu celu zużycia paliw I generacji z proponowanych przez Komisję 5% do 6-7%. Przedstawiciel państw członkowskich wyrazili pogląd, że więcej środków powinno być przeznaczane na badania i innowacje.
Według informacji podanych przez FAMMU/FAPA, Ministrowie Środowiska zamierzają przedyskutować te kwestie 21 marca br., a raport o postępie prac powinien zostać opublikowany w czerwcu br.