Partner serwisu Paliwa i biopaliwa
Kategorie
Zobacz również tu
-
Stosuj bezpiecznie środki ochrony roślin
2024-11-18 -
Wrześniowy skup mleka
2024-11-18 -
Ceny serów w Polsce (3.11.2024)
2024-11-18
Poznaj produkty
-
Pług obracalny czołowy
2020-08-11 -
Zamgławiacz termiczny TS-36S Masterfog
2020-04-21 -
Musli dla cieląt MICHEL - Musli Protect
2015-04-27 -
Siewnik punktowy Tempo V Vaderstad
2020-04-15 -
Elementy złączne wygrodzeń
2014-01-09 -
Ciągnik KUBOTA M135GX
2013-03-01
Spadek cen paliw na stacjach (28.09.2016)
Średnie detaliczne ceny paliw 28 września 2016 r. ukształtowały się na poziomie: 4,22 zł/l olej napędowy; 4,39 zł/l benzyna 95-oktanowa i 1,91 zł/l autogaz. Jak wskazuje Polska Izba Paliw Płynnych w porównaniu do 1 lica benzyna była o 10 gr/l tańsza, ON - o 2 gr/l, a autogaz podrożał o 30 gr/l. W porównaniu z 28 września 2015 r. kierowcy płacą o 7 gr/l mniej za ON, o 14 gr/l za Pb95, a 11 gr/l więcej za autogaz.
Ceny paliw na stacjach benzynowych
Najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. śląskim: 4,15 zł/l (-4 gr/l od 21 września br.), najdroższy zaś zachodniopomorskie: 4,29 zł/l (czyli -2 gr/l przez ostatnie 7 dni). Największe zmiany tego notowania to podkarpackie: -5 gr/l przy średniej 4,22 zł/l.
Stacje w woj. dolnośląskim sprzedają najtańszą benzynę: średnia 4,29 zł/l (-7 gr/l – to jednocześnie największe zmiany tego notowania); a zachodniopomorskie najdroższą: 4,48 zł/l (-2 gr/l).
Województwo lubelskie to najtańszy autogaz: 1,87 zł/l (+1 gr/l). Najdroższy ponownie zachodniopomorskie: 2,02 zł/l (-2 gr/l). Największe zmiany tego notowania to opolskie: +3 gr/l przy średniej 1,90 zł/l.
Ceny paliw w hurcie
Benzyna w hurcie polskich rafinerii notuje średnio -22 zł/m3 (Pb98 -18 zł/m3), a olej napędowy -27 zł/m3 (-40 w PKN i -14 w GL), analogicznie bioester B100, ON premium i olej napędowy do celów grzewczych [ceny netto w temperaturze referencyjnej 15°C].
Warto jednak pamiętać o wcześniejszych silnych wzrostach. W sierpniu (między 4 a 27.08.2016) Pb95 w obu polskich rafineriach zdrożała 6%, a diesel 8% netto, tj. ok. 26 i 30 gr/l brutto. Z kolei w piątek, 9 września mieliśmy najwyższy w historii skok cen benzyn, ok. 100 zł/m3 netto (ON drożał wtedy ok. 30 zł/m3).
W porównaniu z 12 lutego, czyli tegorocznym „dołkiem cenowym”, kiedy mieliśmy na stacjach najtaniej, benzyna w hurcie jest dziś droższa ponad 13%, a olej napędowy ponad 16% (olej napędowy do celów grzewczych [ONG] +22%!).
W przeliczeniu na liczby bezwzględne oznacza to, że benzyna i olej napędowy kupowane w polskich rafineriach przez operatorów stacji paliw do odsprzedaży detalicznej kierowcom są droższe odpowiednio: 50 i 46 gr/l brutto.
W wyniku tego średnie marże detaliczne polskich stacji w okresie 01.01-28.09.2016 r. ukształtowała się w granicach 1,8% ceny 1 litra paliwa.
Zmiany cenników hurtowych polskich rafinerii są ściśle skorelowane z czynnikami makroekonomicznymi – głównie światowymi rynkami paliw gotowych. Te zaś w ostatnim czasie – przeciwnie do wartości ropy i walut – podlegają bardzo silnym zmianom. Mimo że we wrześniu na rynku ARA oba paliwa podstawowe taniały ok. 5%, silne wahania dzienne są dowodem na to, to nie ceny ropy i dolara decydują dziś o cenach paliw.