Partner serwisu Paliwa i biopaliwa
Kategorie
Zobacz również tu
-
2024-12-23
-
Globalne zbiory zbóż
2024-12-23 -
Ceny zbóż na giełdach towarowych (8.12.2024)
2024-12-23 -
Unijna produkcja trzody chlewnej
2024-12-23
Poznaj produkty
-
Lusterka do ciągników Massey Ferguson GL0506
2011-12-14 -
Opryskiwacze przyczepiane HARDY COMMANDER
2020-08-13
Rollercoaster na rynku paliw
W polskim hurcie paliwowym widać odbicie bardzo niestabilnej sytuacji na światowych rynkach paliwowych. Nadal jednak utrzymuje się przewaga diesla nad benzyną.
Ceny paliw w hurcie
Jak wskazuje Polska Izba Paliw Płynnych, po mocnych podwyżkach, w których wyniku olej napędowy stał się w hurcie droższy od benzyny średnio 10 zł/m3, w piątek, 21 października br., polskie rafinerie obniżają ceny benzyny średnio o 16 zł/m3, a oleju napędowego o 17 zł/m3 (netto w temp.ref.15°C). W ciągu ostatnich 30 dni Pb95 zdrożała jednak średnio 100 zł/m3 [Pb98 88 zł/m3], a ON 166 zł/m3.
W porównaniu z 12 lutego, czyli tegorocznym „dołkiem cenowym”, kiedy mieliśmy na stacjach najtaniej, oba paliwa podstawowe w hurcie są obecnie droższe odpowiednio: 17 i 23% (olej napędowy do celów grzewczych [ONG] +31%!). W przeliczeniu na liczby bezwzględne oznacza to, że benzyna i olej napędowykupowane w polskich rafineriach przez operatorów stacji paliw do odsprzedaży detalicznej kierowcom są droższe odpowiednio: 64 i 71 gr/l brutto.
Silne wzrosty na polskim rynku paliwowym są odbiciem wydarzeń światowych, a tam zaś – mimo wciąż istotnej nadpodaży ropy naftowej i jej przetworów – utrzymuje się trend wzrostowy.
Skąd te wzrosty?
W ocenie ekspertów PIPP, coraz bardziej uwidacznia się negatywna strona spekulacji na rynku paliw gotowych. Jeżeli weźmie się pod uwagę, że najwięksi producenci ropy inwestują we własne moce przetwórcze, zarabiając w okresie wysokich cen tego surowca, a jego przetworów [zwłaszcza oleju napędowego] w okresie dekoniunktury, z dość dużą dozą prawdopodobieństwa można przypuszczać, że obszar ich dyktatu cenowego przesunął się z rynku surowcowo-walutowego w obszar giełdowych notowań paliw gotowych (patrz np. ARA).
Ceny paliw na stacjach benzynowych
Na polskich stacjach w końcówce 42. tygodnia 2016 r. mamy już nieznaczne spadki cen detalicznych – ceny podnoszą już tylko w nielicznych lokalizacjach. W porównaniu z notowaniem z 14 października ON jest jednak nadal droższy 3 gr/l, a Pb95 2 gr/l. W wyraźnej tendencji zniżkowej jest już za to autogaz, który kolejny tydzień tanieje 1 gr/l.
Średnie detaliczne ceny paliw 21 października 2016 r. ukształtowały się na poziomie: 4,39 zł/l olej napędowy; 4,54 zł/l benzyna 95-oktanowa (Pb98 +35 gr/l) i 1,97 zł/l autogaz. Paliwo kierowców indywidualnych (benzyna) jest więc o 9 gr/l droższe niż rok temu, ON (tzw. diesel - paliwo transportu publicznego oraz ciężarowego) o 12 gr/l, a autogaz (LPG – paliwo alternatywne do benzyny i gazu) notuje +6 gr/l.
Stacje śląskie mają też najtańszą benzynę: średnia 4,48 zł/l (+3 gr/l); a zachodniopomorskie najdroższą: 4,64 zł/l (+4 gr/l przez ostatnie 7 dni). Największe zmiany tego notowania to świętokrzyskie: +6 gr/l przy średniej 4,53 zł/l.
Województwo podkarpackie to od pewnego czasu najtańszy autogaz: 1,91 zł/l (bez zmian przez ostatnie 7 dni). Najdroższy ponownie zachodniopomorskie: 2,06 zł/l (-1 gr/l). Największe zmiany tego notowania to warmińsko-mazurskie: -3 gr/l przy średniej 1,99 zł/l.
Najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. śląskim: 4,35 zł/l (+6 gr/l od 14 października – to zarazem największe zmiany tego notowania), najdroższy zaś zachodniopomorskie: 4,45 zł/l (+5 gr/l przez ostatnich 7 dni).
Zmiany na światowych rynkach surowcowo-walutowych, a zarazem zmiany w hurcie paliwowym polskich rafinerii dają asumpt do przewidywań na najbliższy tydzień dalszych spadków cen na polskich stacjach.