Ceny paliw w hurcie
Po tym, jak w ostatnim tygodniu benzyna zdrożała 34, a olej napędowy 40 zł/m3, w wyniku czego w czwartek ON po raz pierwszy w tym roku stał się w hurcie droższy od benzyny, polskie rafinerie obniżają cenę benzyny średnio o 5 zł/m3, a oleju napędowego o 8 zł/m3 (netto w temp.ref.15°C). Jak zauważa Polska Izba Paliw Płynnych, w ciągu ostatnich 30 dni Pb95 zdrożała jednak średnio o 128 zł/m3 [Pb98 o 140 zł/m3], a ON o 149 zł/m3. W porównaniu z 12 lutego, czyli tegorocznym „dołkiem cenowym”, kiedy było na stacjach najtaniej, oba paliwa podstawowe w hurcie są droższe odpowiednio: 18 i 23% (olej napędowy do celów grzewczych [ONG] +30%!).
W przeliczeniu na liczby bezwzględne oznacza to, że benzyna i olej napędowy kupowane w polskich rafineriach przez operatorów stacji paliw do odsprzedaży detalicznej kierowcom są droższe ok. 70 gr/l brutto.
W wyniku intensywnych wahań hurtu polskich rafinerii (zmiany praktycznie codziennie, nierzadko również w niedzielę), motywowanych zmianami rynków światowych (tzw. ceny ARA), średnia marża detaliczna stacji ukształtowała się w okresie 01.01-25.10 2016 r. poniżej 1,8% ceny litra paliwa.