Ceny paliw na stacjach benzynowych
Średnie detaliczne ceny paliw 5 października 2016 r. ukształtowały się na poziomie: 4,26 zł/l olej napędowy; 4,43 zł/l benzyna 95-oktanowa i 1,96 zł/l autogaz. Benzyna jest więc o 5 gr/l tańsza niż 1 lipca br., ON droższy o 3 gr/l, a autogaz notuje +35 gr/l. W porównaniu z sytuacją sprzed roku (notowanie PIPP 02.10.2015 r.) polscy kierowcy nadal płacą o 2 gr/l mniej za ON, o 6 gr/l za Pb95, a 15 gr/l więcej za autogaz.
Najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. śląskim: 4,23 zł/l (+5 gr/l od 28 września br.), najdroższy zaś zachodniopomorskie: 4,33 zł/l (+4 gr/l przez ostatnich 7 dni). Największe zmiany tego notowania to lubuskie: +8 gr/l przy średniej 4,27 zł/l.
Stacje śląskie mają też najtańszą benzynę: średnia 4,35 zł/l (+3 gr/l); a zachodniopomorskie najdroższą: 4,52 zł/l (+4 gr/l). Największe zmiany tego notowania to opolskie: +10 gr/l przy średniej 4,50 zł/l.
Województwo lubelskie to najtańszy autogaz: 1,9 zł/l (+4 gr/l). Najdroższy ponownie zachodniopomorskie: 2,06 zł/l (+4 gr/l). Największe zmiany tego notowania to kujawsko-pomorskie: +9 gr/l przy średniej 1,98 zł/l.
Ceny paliw w hurcie
Benzyna notuje 5 października 2016 r. średnio +60 zł/m3 (Pb98 +70 zł/m3), a olej napędowy+36 zł/m3 (analogicznie bioester B100, ON premium i olej napędowy do celów grzewczych [ceny netto w temperaturze referencyjnej 15°C]). Przez ostatnie 7 dni benzyna w hurcie zdrożała ok. 18, a diesel 15 gr na litrze brutto.
W porównaniu z 12 lutego, czyli tegorocznym „dołkiem cenowym”, kiedy mieliśmy na stacjach najtaniej, benzyna w hurcie jest droższa ponad 18%, a olej napędowy ponad 20% (olej napędowy do celów grzewczych [ONG] +30%!).
W przeliczeniu na liczby bezwzględne oznacza to, że benzyna i olej napędowy kupowane w polskich rafineriach przez operatorów stacji paliw do odsprzedaży detalicznej kierowcom są droższe odpowiednio: 68 i 61 gr/l brutto.
W wyniku tego średnie marże detaliczne polskich stacji w okresie 01.01-05.10.2016 r. ukształtowała się poniżej 1,8% ceny 1 litra paliwa.