Ceny paliw w hurcie
Mimo to w porównaniu z 12 lutego, czyli tegorocznym „dołkiem cenowym”, kiedy na stacjach było najtaniej, benzyna w hurcie jest droższa 18%, a olej napędowy 22% (olej napędowy do celów grzewczych [ONG] +32%!).
Jak wskazuje Polska Izba Paliw Płynnych, w przeliczeniu na liczby bezwzględne oznacza to, że benzyna i olej napędowy kupowane w polskich rafineriach przez operatorów stacji paliw do odsprzedaży detalicznej kierowcom są droższe odpowiednio: 68 i 67 gr/l brutto.
Średnie marże detaliczne polskich stacji w okresie 01.01-12.10.2016 r. ukształtowała się na poziomie 1,8% ceny 1 litra paliwa.
Zmiany cenników hurtowych polskich rafinerii są ściśle skorelowane z czynnikami makroekonomicznymi – głównie światowymi rynkami paliw gotowych. Te zaś w ostatnim czasie podlegają bardzo silnym wahaniom. W sierpniu (04- 27.08.2016) benzyna w obu polskich rafineriach zdrożała 6%, a olej napędowy 8% netto, tj. ok. 26 i 30 gr/l brutto. Z kolei 9 września mieliśmy najwyższy w historii skok cen benzyn, ok. 100 zł/m3 netto (ON drożał wtedy ok. 30 zł/m3).