| Autor: redakcja1

Koalicja Na Rzecz Biopaliw ws. artykułu „Polska otwiera rynek na biopaliwa drugiej generacji”

Komunikat prasowy Koalicji Na Rzecz Biopaliw w związku z publikacją w dniu 23 lutego 2014 r. artykułu pt. „Polska otwiera rynek na biopaliwa drugiej generacji”.

Koalicja Na Rzecz Biopaliw ws. artykułu „Polska otwiera rynek na biopaliwa drugiej generacji”
Odnosząc się w tym kontekście do treści artykułu „Polska otwiera rynek na biopaliwa drugiej generacji” należy zwrócić uwagę, że HVO tj. uwodornione oleje roślinne mieszczą się wprost w rozszerzonym katalogu rodzajów biokomponentów i biopaliw ciekłych, a ich pominięcie w projekcie ustawy stanowiło by wręcz ograniczenie niezgodne z przepisami Dyrektywy 2009/28/WE, jako że przedmiotowa technologia wpisuje się wprost w definicję biopaliwa, a wartość energetyczna oraz emisyjność takiego produktu została literalnie określona w załącznikach do tej dyrektywy.

Postawiona w artykule teza, zgodnie z którą produkty wytwarzane technologią uwodornienia olejów roślinnych są tożsame z produktami ich tzw. współuwodornienia nie jest zgodna z rzeczywistością, ponieważ ta ostatnia polega na uwadarnianiu olejów nie w dedykowanych instalacjach bez udziału innych surowców niż zdefiniowanych jako „biomasa”, lecz na dodawaniu oleju roślinnego do procesu rafinacji ropy naftowej w celu uwodornienia go w środowisku nieodnawialnego paliwa kopalnego.

Jest to zatem technologia niezgodna z definicją biopaliwa w rozumieniu przepisów Dyrektywy 2009/28/WE i nie może w opinii Koalicji Na Rzecz Biopaliw traktowana być na równi z estrami metylowymi czy uwodornionymi olejami poprzez zaliczanie produktów współuwodornienia do realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego.

Kwestia ta była już kilka lat temu przedmiotem szerokiej dyskusji w innych krajach członkowskich UE m.in. w Niemczech, również na forum parlamentarnym w trakcie procesu transponowania przepisów Dyrektywy 2009/28/WE, gdzie ostatecznie zdecydowano o nieuwzględnianiu produktów technologii współuwodornienia do realizacji obligatoryjnych celów dla energii odnawialnej w transporcie zarówno ze względu na powyższe, jak i inne kwestie, w tym ekonomiczne.

Co więcej, rozwiązanie polegające na nie uwzględnieniu technologii współuwodronienia w ramach realizacji celów wskaźnikowych dla biopaliw w Polsce w żaden sposób nie odnosi się do jakichkolwiek potencjalnych ograniczeń związanych z możliwością produkcji w kraju biokomponentów i biopaliw tzw. „drugiej generacji” tj. wytwarzanych z odpadów, pozostałości, niespożywczego materiału celulozowego oraz materiału lignocelulozowego, których wkład w ramach NCW uznaje się za dwukrotnie większy od wkładu innych biopaliw.

Zgodnie bowiem z Dyrektywą 2009/28/WE nie ma miejsca jakiekolwiek rozróżnienie technologiczne na poszczególne „generacje” biopaliw, a jedynym w tym zakresie determinantem prawnym w Unii Europejskiej, a za nią w Polsce po wejściu w życie nowelizacji ustawy, jest baza surowcowa.

Czytaj dalej na następnej stronie...


Tagi:
źródło: