30 kwietnia br. Komisja Europejska przyjęła kolejny pakiet legislacyjny, dotyczący działań na rynkach rolnych w odpowiedzi na kryzys wywołany pandemią COVID-19.
Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji Europejskiej zezwalającego na zawieranie porozumień i decyzji w sprawie środków stabilizacji rynków w sektorze ziemniaka;
Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) upoważniającego do zawierania umów oraz podejmowania decyzji w zakresie środków stabilizujących sektor drzew i innych roślin żywych, bulw, korzeni i tym podobnych, kwiatów ciętych i liści ozdobnych;
Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) zezwalającego na zawieranie porozumień i decyzji w zakresie planowania produkcji w sektorze mleka i przetworów mlecznych.
Podstawa prawna: art. 222 rozporządzenia nr 1308/2013 - w celu ustabilizowania danego sektora stosuje się odstępstwo od zakazu porozumień i praktyk, które mogą wpływać na handel między państwami UE, tj. od stosowania art. 101 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
-
Podmioty, których dotyczy projekt rozporządzenia: rolnicy, zrzeszenia rolników, związki takich zrzeszeń, uznane na podstawie przepisów rozporządzenia 1308/2013 organizacje producentów, zrzeszenia uznanych organizacji producentów i uznane międzybranżowe organizacje, dalej „podmioty”;
-
Podmioty będą upoważnione do zawierania dobrowolnych porozumień dotyczących ziemniaków do przetwórstwa, w zakresie:
-
wycofywania z rynku (zniszczenie);
-
bezpłatnej dystrybucji (do banków żywności, instytucji publicznych);
-
przetwarzania (m.in. na paszę dla zwierząt, alkohol, skrobię);
-
dłuższego przechowywania (zwiększenie dostępności magazynów, przeznaczanie nowych);
-
promocji konsumpcji przetworzonych produktów;
-
okresowego wspólnego planowania produkcji (np. wielkości nasadzenia pod zbiory)
i dostosowania istniejących umów obejmujących ziemniaki z produkcji 2020 r;
-
Podmioty będą upoważnione do zawierania dobrowolnych porozumień dotyczących roślin ozdobnych i kwiatów, w zakresie:
-
-
wycofania z rynku i bezpłatnej dystrybucji;
-
wspólnych środków promocji;
-
planowania produkcji;
-
Podmioty będą upoważnione do zawierania dobrowolnych porozumień dotyczących surowego mleka w zakresie dobrowolnych, wspólnych decyzji o planowaniu dostaw mleka
w okresie sześciu miesięcy od wejścia w życie przedmiotowego rozporządzenia. Przepisy doprecyzowują szczegóły procesu, tj. wskazanie:
-
-
szacowanej ilości mleka objętej umowami o ograniczeniu produkcji mleka;
-
szacowanej długości obowiązywania tych umów;
-
Wymagane powiadomienia do władzy właściwej oraz z państw członkowskich do Komisji:
-
Państwa członkowskie do 5 dni po zakończeniu pierwszego miesiąca od wejścia w życie przepisów rozporządzenia, informują Komisję o zgłoszonych do nich porozumieniach
i decyzjach z uwzględnieniem wielkości produkcji objętej mechanizmem i czasu obowiązywania mechanizmu;
-
Państwa członkowskie nie później niż 30 dni po 6-cio miesięcznym okresie od wejścia
w życie przepisów przekazują Komisji przegląd porozumień i decyzji wprowadzonych w danym państwie członkowskim;
Ramy czasowe obowiązywania przepisu - 6 miesięcy od dnia 1 kwietnia 2020 r. (mleko) lub od dnia wejścia w życie rozporządzenia (ziemniaki, rośliny ozdobne i kwiaty).
Czytaj dalej na następnej stronie...
źródło: Gospodarz.pl/MRiRW/Iwona Chromiak foto:
Gospodarz.pl/MP