Kategorie
Zobacz również tu
-
Ceny zbóż w kraju (8.12.2024)
2024-12-17
Poznaj produkty
-
MEMORI CS RZEPAK OZIMY ODMIANA MIESZAŃCOWA
2020-07-28 -
Promat Materace dla krów w ciąży i cielętami
2020-04-23 -
Esparceta siewna
2016-10-18 -
Agregat Uprawowy Z Wałem Przednim 3,0 M
2014-01-06 -
Przyczepa rolnicza typ TS 14 000
2014-10-15 -
KOSIARKI GRINO SAMASZ
2020-09-17 -
DEALER John Deere * Ciągnik 5093e 93KM TURBO
2012-04-25
Koalicja Na Rzecz Biopaliw na temat technologi współuwodornienia
Mając na uwadze trwające już od dłuższego czasu rządowe prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, a w szczególności informacje dotyczące rozważanego wprowadzenia możliwości zaliczania produktów współuwodornienia, czyli uwodornienia olejów roślinnych w środowisku oleju napędowego, do realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego,
Technologia
współuwodornienia wiąże się z użyciem mieszanek surowcowych tj. dodatku
oleju roślinnego do mineralnych frakcji rafineryjnych, co powoduje, że
we wszystkich produktach wyjściowych uzyskujemy pewien udział
komponentów węglowodorowych pochodzenia roślinnego, tj. z biomasy,
trudny do oznaczenia z analitycznego punktu widzenia. Zachodzące podczas
głębokiej hydrorafinacji olejów napędowych reakcje powodują powstawanie
nieznanej ilości węglowodorów pochodzących z biomasy o zmienionej
strukturze, a tym samym zmienionych właściwościach, co z kolei skutkuje
ich nieokreślonym udziałem w rożnych frakcjach produktowych.
Zmienność otrzymywanych produktów, oprócz rodzaju surowca, zależy od całej grupy dynamicznie zmieniających się parametrów procesu, również powstające podczas hydrorafinacji produkty uboczne mają wpływ na bieg reakcji hydrorafinacji (np. H2S, NH3, H2O). Biorąc powyższe pod uwagę, należy podkreślić, że realizacja NCW przy udziale produktów współuwodornienia doprowadziłaby do sytuacji, w której ilość biokomponentów powstałych w wyniku zastosowania tej technologii w praktyce nie byłaby możliwa do dokładnego oszacowania ilościowego. Pojawia się zatem pytanie na czym miałoby polegać naliczanie samego NCW skoro nie wiadomą pozostaje faktyczna ilość wprowadzonych do paliw transportowych biokomponentów?
Podstawowym celem
opracowywanych obecnie założeń do nowelizacji ustawy o biokomponentach
i biopaliwach ciekłych jest implementacja do prawodawstwa krajowego
przepisów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23
kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł
odnawialnych zmieniająca i w następstwie uchylająca dyrektywy 2001/77/WE
oraz 2003/30/WE.
Biorąc powyższe pod uwagę, zwłaszcza w
kontekście upłynięcia z dniem 5 grudnia 2010 roku terminu wdrożenia w/w
regulacji, w opinii Koalicji Na Rzecz Biopaliw niezwykle istotną kwestią
pozostaje sposób implementacji dyrektywy w krajach członkowskich UE,
którym udało się dotrzymać niniejszego terminu. Jako przykład należy
tutaj wskazać niemiecką federalną ustawę z dnia 15 marca 1974 r.
o ochronie przed emisją (ustawa o ochronie o ochronie przed szkodliwym
oddziaływaniem zanieczyszczeń powietrza, hałasu, wstrząsów i podobnych
zdarzeń na środowisko naturalne - nowelizacja aktu w omawianym zakresie
została opublikowana 26 listopada 2010 r. w Dzienniku Ustaw pod nr I
1728), której §37b określający wymagania wobec biopaliw mówi, iż „Oleje
biogeniczne, które są uwodorniane w procesie rafineryjno-technicznym
wraz z olejami pochodzenia mineralnego, jak też wyroby energetyczne o
zawartości bioetanolu poniżej 70%-obj., do których dodawane są
zawierające bioetanol wyroby z podpozycji 3824 90 99 Nomenklatury
Kombinowanej, nie będą zaliczane na poczet spełniania zobowiązań według
§37a (…)”
Z kolei zgodnie z §37a, odnoszącym się wprost do realizacji przez Niemcy postanowień wspólnotowego pakietu klimatycznego, „Zobowiązani (…) od roku 2015 muszą wprowadzać do obrotu minimalne ilości biopaliwa zastępującego paliwo gaźnikowe i olej napędowy, dzięki któremu ilości gazów cieplarnianych [pochodzących ze spalania] łącznej ilości paliwa gaźnikowego i oleju napędowego włącznie z biopaliwem zastępującym paliwo gaźnikowe i olej napędowy zostaną zmniejszone o poniższe udziały procentowe:
- od roku 2015 o 3%
- od roku 2017 o 4,5%
- od roku 2020 o 7%.”
Mając powyższe na
uwadze, co stanowić powinno dla Polski przykład odpowiedniego
zastosowania przepisów Dyrektywy 2009/28/WE, pragniemy z całą
stanowczością podkreślić, że mieszanki surowcowe (surowce naftowe i
oleje roślinne) poddane procesom hydrorafinacji na instalacjach do
przerobu komponentów naftowych w rafineriach oleju mineralnego nie są
uwzględnione w treści Dyrektywy zarówno jako biopaliwo oraz jako sam
proces wytwarzania biopaliw.
Co więcej, dyrektywa nie definiuje również możliwości wykorzystania biopaliw jako dodatku do procesu rafinacji samej ropy naftowej jak i dodatku do procesów rafinacji półproduktów oraz pozostałości z poszczególnych procesów technologii przerobu ropy naftowej. Sama natomiast definicja pojęcia „biopaliwa” wymieniona w art. 1 omawianej dyrektywy ogranicza się do „ciekłych lub gazowych paliw dla transportu produkowanych z biomasy” ograniczając tym samym wprost katalog stosowanych do takiego celu surowców.
Jednocześnie,
Koalicja Na Rzecz Biopaliw zwraca uwagę na inną kwestię związaną
z wytwarzaniem biokomponentów na cele realizacji polityki Unii
Europejskiej względem paliw transportowych do 2020 roku. Zgodnie z
Dyrektywą 2009/28/WE produkty powstałe w wyniku technologii
hydrorafinacji olejów roślinnych mogą partycypować w realizacji
Narodowego Celu Wskaźnikowego określającego obowiązkowy udział biopaliw
w ogólnym wolumenie paliw transportowych. Taki sposób wytwarzania
biopaliw został ujęty w technologii NExBTL opracowanej i wykorzystywanej
na szeroką skalę przez Neste Oil. Koncern uruchomił pierwszą tego typu
instalację w 2007 roku, kolejną w roku 2009. Podstawowym surowcem dla
tych mocy wytwórczych jest olej palmowy, którego zużycie na cele
paliwowe przez Neste Oil, zgodnie z oficjalnymi danymi firmy, wyniosło
120 tys. ton w 2008 roku.
Olej palmowy jest najtańszym olejem roślinnym
na rynku światowym, co wynika z uwarunkowań klimatycznych uprawy
Olejowca Gwinejskiego, potocznie zwanego palmą oleistą, odbywającej się
głównie w Malezji, Indonezji, krajach Ameryki Południowej i środkowej
Afryce. Ekspansja uprawy tej rośliny mająca miejsce nie tylko na
tradycyjnych użytkach rolnych, ale także powodująca redukcję areału
lasów tropikalnych i innych cennych przyrodniczo naturalnych kompleksów
roślinnych powoduje ogromne problemy natury społecznej w tych krajach,
jak również stanowi realne zagrożenie dla klimatu i bioróżnorodności.
Postrzeganie biopaliw przez ten pryzmat powoduje jednocześnie negatywną zmianę w postrzeganiu biopaliw również w Europie, gdzie produkcja surowców rolniczych dla biokomponentów odbywa się w zgodzie z restrykcyjnymi warunkami postawionymi przez zasadę wzajemnej zgodności (cross-compliance) i pozostałe wymogi wynikające ze Wspólnej Polityki Rolnej UE. Korzystając zatem z technologii hydrorafinacji olejów roślinnych trudno określić tego rodzaju działania jako zbieżne z ideą biopaliw, zwłaszcza w kontekście zrównoważonego rozwoju, o którym mowa w Dyrektywie 2009/28/WE.
Rozszerzając
o aspekt gospodarczy powyższą kwestię, Koalicja Na Rzecz Biopaliw
pragnie zwrócić w szczególności uwagę na fakt, że omawiana technologia
umożliwia wprost realizację założeń strategicznych Unii Europejskiej
związanych ze zwiększeniem udziału biopaliw do roku 2020 w oparciu o
surowiec importowany, którego koszt wytworzenia determinowany czynnikami
mikroekonomicznymi i klimatycznymi zawsze będzie niższy w porównaniu do
europejskiej produkcji, analogicznie do innych dziedzin rolnictwa.
Rozwiązanie takie nie tylko negatywnie wpływa na środowisko naturalne, lecz dodatkowo powoduje, że zależność energetyczna pozostaje na podobnym poziomie zmieniając jedynie rodzaj i źródło nośników. O ile import paliw kopalnych jest koniecznością to potencjał rolnictwa i przetwórstwa rolno-spożywczego w Unii Europejskiej stanowi wystarczający gwarant możliwości oparcia polityki biopaliwowej na surowcach wytwarzanych w głównej mierze na naszym kontynencie. Szanse, jakie daje prawidłowa stymulacja rozwoju tego sektora powinny stanowić przyczynek do ukierunkowanych w tym zakresie inwestycji na terenie Wspólnoty.
Źródło: http://www.kib.pl