Projekt przewidywaÅ‚ utworzenie PaÅ„stwowej Inspekcji BezpieczeÅ„stwa Å»ywnoÅ›ci w oparciu o konsolidacjÄ™ inspekcji podlegÅ‚ych Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi, tj. Inspekcji Weterynaryjnej, PaÅ„stwowej Inspekcji Ochrony RoÅ›lin i Nasiennictwa oraz Inspekcji JakoÅ›ci Handlowej ArtykuÅ‚ów Rolno-Spożywczych, oraz przeniesienie do skonsolidowanej inspekcji (PIBÅ») części zadaÅ„ z PaÅ„stwowej Inspekcji Sanitarnej, a także części zadaÅ„ Inspekcji Handlowej.Skomplikowane prawnie ww. łączenie wymagaÅ‚o oddzielnej ustawy w postaci projektu ustawy – Przepisy wprowadzajÄ…ce ustawÄ™ o PaÅ„stwowej Inspekcji BezpieczeÅ„stwa Å»ywnoÅ›ci (druk sejmowy w poprzedniej kadencji Sejmu 1686). Oba projekty skierowano do I czytania i na tym prace sejmowe siÄ™ zakoÅ„czyÅ‚y równie szybko jak siÄ™ zaczęły.
Ewentualne łączenie inspekcji wymaga szerokiej analityki w ujÄ™ciu prawnym, finansowym i przede wszystkim celów do osiÄ…gniÄ™cia.
Jest to duże wyzwanie organizacyjne, tym bardziej skomplikowane, że dotyczy kilku podmiotów administracji rzÄ…dowej, którymi sÄ… oprócz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, także Minister Zdrowia i Prezes UrzÄ™du Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
PodkreÅ›lenia wymaga również, że w toku podejmowanych dotÄ…d prób takiej reorganizacji inspekcji wystÄ™powaÅ‚y istotne rozbieżnoÅ›ci dotyczÄ…ce ich zadaÅ„ i organizacji, a różnice w tym zakresie byÅ‚y bardzo trudne do przezwyciężenia.
Nie można też w bieżącej sytuacji geopolitycznej podejmować siÄ™ tak zÅ‚ożonych zmian bowiem kluczowe znaczenie ma ciÄ…gÅ‚e, bieżące wzmacnianie kadrowe i usprawnianie pracy istniejÄ…cych inspekcji, które dziaÅ‚ajÄ… coraz sprawniej i efektywniej. PoÅ‚ożyÅ‚em duży nacisk odkÄ…d jestem ministrem na ujednolicenie i zasadnicze zmiany dziaÅ‚ania podlegÅ‚ych mi inspekcji.
Obecnie wszystkie sÅ‚użby kontrolujÄ…ce żywność wpÅ‚ywajÄ…cÄ… do Polski z Ukrainy sÄ… postawione w stan najwyższej gotowoÅ›ci. PrzepÅ‚yw towarowy z UkrainÄ… podlega kontroli wielu sÅ‚użb odpowiedzialnych za bezpieczeÅ„stwo i jakość żywnoÅ›ci oraz pasz, a kontrole sÄ… prowadzone zgodnie z unijnymi i krajowymi przepisami. Gdy zaÅ› dochodzi do faÅ‚szerstw – sÅ‚użby te prowadzÄ… stosowne postÄ™powanie, informujÄ… organy Å›cigania oraz nakÅ‚adajÄ… kary. Zgodnie z nowÄ… praktykÄ… podawane sÄ… do wiadomoÅ›ci publicznej, także w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, informacje o stwierdzeniu nieprawidÅ‚owoÅ›ci w obrocie żywnoÅ›ciÄ… importowanÄ….
Pracownicy Inspekcji stale podnoszÄ… swoje kwalifikacje i modyfikujÄ… procedury, aby dziaÅ‚ać jak najsprawniej i jak najlepiej chronić konsumentów. Dla przykÅ‚adu w IJHARS powoÅ‚any zostaÅ‚ ZespóÅ‚ ds. Oszustw Å»ywnoÅ›ciowych. W jego skÅ‚ad wchodzi kilkudziesiÄ™ciu pracowników IJHARS, Wojewódzkich Inspektoratów i Laboratoriów. Celem pracy ZespoÅ‚u jest wnikliwa analiza kwestii zwiÄ…zanych faÅ‚szerstwami, a w tym pomaga wymiana wiedzy i doÅ›wiadczeÅ„.
To nie jest dobry czas na wprowadzanie chaosu i wielomiesiÄ™cznych sporów merytorycznych. Dodam też, że PaÅ„stwowa Inspekcja Ochrony RoÅ›lin i Nasiennictwa (PIORIN) nie wspóÅ‚dzieli wykonywanych zadaÅ„ z pozostaÅ‚ymi inspekcjami, co jest dodatkowym argumentem przeciwko konsolidacji.
ReasumujÄ…c, realizacja szeroko zakrojonego dziaÅ‚ania w postaci konsolidacji inspekcji odpowiedzialnych za bezpieczeÅ„stwo i jakość żywnoÅ›ci nie jest aktualnie planowana, jako dziaÅ‚anie z inicjatywy Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Nie jest to remedium na zatrzymanie jak wskazaÅ‚ Pan Prezes w swoim piÅ›mie niekontrolowanego napÅ‚ywu towarów z Ukrainy.