Kategorie
Zobacz również tu
-
Ceny na stacjach paliw ustabilizowały się
2024-10-30 -
Unijna produkcja mięsa
2024-10-30
Poznaj produkty
-
Kultywator Przedsiewny BEST
2020-02-20 -
Przyczepy objętościowe SIWA
2014-04-24 -
Modernizacja obór
2014-01-09 -
PRZENOŚNIK ŚLIMAKOWY Z KOSZEM
2016-02-11
Informacja zbiorcza o wynikach kontroli planowej w zakresie jakości handlowej świeżych owoców i warzyw
Zgodnie z Rocznym ramowym planem kontroli Inspekcji JHARS na 2011 rok,w I kwartale wszystkie wojewódzkie inspektoraty JHARS przeprowadziły kontrolę w zakresie jakości handlowej świeżych owoców i warzyw.
I. CEL KONTROLI
Celem kontroli było sprawdzenie jakości handlowej wybranych gatunków świeżych owoców i warzyw, głównie: jabłek, owoców cytrusowych, owoców kiwi, winogron stołowych, orzechów laskowych i włoskich oraz pomidorów, papryki, ogórków i czosnku w zakresie zgodności z wymaganiami określonymi w normach handlowych Unii Europejskiej oraz przepisami ogólnymi dotyczącymi jakości handlowej świeżych owoców i warzyw.
II. ZAKRES KONTROLI
Kontrole przeprowadzono w 148 podmiotach gospodarczych, w tym przede wszystkim w hipermarketach i supermarketach (90% ogółu), hurtowniach i centrach dystrybucyjnych (7% ogółu) oraz w sklepach detalicznych (3% ogółu).
Kontrolą w
zakresie jakości handlowej objęto ogółem 1939
partii o łącznej masie 203,7 t,
w tym:
- 1219 partii świeżych owoców o masie 152,2 t, w tym 32 partie orzechów laskowych i włoskich o łącznej masie 0,3 t,
- 720 partii świeżych warzyw o masie 51,5 t.
Ponadto, podczas kontroli zbadano 68 partii pomidorów, o łącznej masie 28,8 t na obecność modyfikacji pomidora niedopuszczalnej w UE – Nema 282F (zeneca). W żadnej spośród zbadanych próbek nie stwierdzono obecności GMO.
III. WYNIKI KONTROLI
Wymagań jakości handlowej, określonych w normach handlowych Unii Europejskiej (w normach szczegółowych i normie ogólnej), nie spełniały 342 partie świeżych owoców i warzyw (co stanowiło 18% wszystkich skontrolowanych partii) o łącznej masie 23,9 t (12% masy partii skontrolowanych), w tym:
- 216 partii owoców, w tym 9 partii orzechów laskowych i włoskich
- 126 partii warzyw.
Nieprawidłowości stwierdzone w toku kontroli:
wymagania jakościowe
Wymagań jakościowych, innych niż znakowanie, nie spełniało 70 partii świeżych owoców i warzyw o łącznej masie 7 t, (tj. 4% wszystkich skontrolowanych partii i 3% masy skontrolowanych partii). Nieprawidłowości dotyczyły przede wszystkim:
- niespełnienia wymagań minimalnych - 25 partii owoców i warzyw – w przypadku norm szczegółowych i normy ogólnej. Oferowane do sprzedaży owoce i warzywa były nieświeże, często przejrzałe z objawami gnicia i psucia,
- niespełnienia wymagań zadeklarowanej klasy jakości - 30 partii. Kwestionowane partie nie spełniały wymagań deklarowanej klasy I lub klasy ‘extra’. Stopień wad i uszkodzeń kwestionowanych partii wskazywał na konieczność przeklasyfikowania ich do klas niższych, tj. klasy I lub klasy II - w przypadku norm szczegółowych,
- niespełnienia wymagań dotyczących wielkości - 18 partii. Kwestionowane partie nie spełniały wymagań wielkości minimalnej oraz wymagań dotyczących sortowania – w przypadku norm szczegółowych,
- niespełnienia wymagań dotyczących prezentacji - 10 partii. Kwestionowane partie nie spełniały wymagań dotyczących jednolitości odmianowej, jednolitości wielkości oraz pochodzenia produktów prezentowanych w jednym opakowaniu – w przypadku norm szczegółowych,
- niespełnienia wymagań dotyczących dojrzałości - 1 partia mandarynek. Partia nie spełniała wymagań odnośnie minimalnej zawartości soku określonych w szczegółowej normie handlowej dla owoców cytrusowych.
znakowanie
Wymagań
odnośnie znakowania, nie spełniało 301 partii świeżych owoców i warzyw o łącznej masie 19,6 t, (tj. 16% wszystkich skontrolowanych partii i
10% masy skontrolowanych partii).
Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości:
- podawanie błędnych informacji o kraju pochodzenia, tj. na wywieszce przy produkcie podawano więcej niż jeden kraj pochodzenia lub kraj pochodzenia inny niż na opakowaniu (co stanowiło 5% skontrolowanych partii),
- brak informacji o kraju pochodzenia (co stanowiło 3% skontrolowanych partii),
- brak cech identyfikacyjnych, tj. nazwy i adresu pakującego i/lub wysyłającego,
- brak informacji o klasie jakości, nazwie odmiany, wielkości - w przypadku norm szczegółowych,
- podawanie błędnych informacji o klasie jakości, nazwie odmiany lub wielkości, np. na wywieszce przy produkcie podawano klasę jakości lub nazwę odmiany inną niż deklarowana na opakowaniu lub umieszczano więcej niż jedną nazwę odmiany - w przypadku norm szczegółowych,
- podawanie klasy jakości na produktach objętych wymaganiami ogólnej normy handlowej, w której brak jest przepisów dotyczących klasyfikacji.
Niektóre z
kontrolowanych partii nie spełniały jednocześnie kilku wymagań określonych w normach jakości handlowej.
pozostałe
nieprawidłowości:
- umieszczanie niepełnych informacji w
fakturach i dokumentach towarzyszących (w 80 skontrolowanych podmiotach),
- niedopełnienie obowiązku przekazania informacji o ilości wprowadzonych do obrotu owoców i warzyw (w 2 skontrolowanych podmiotach),
- brak legalizacji wag (w 1 skontrolowanym podmiocie).
IV. SANKCJE
W związku z zaistniałymi nieprawidłowościami w zakresie jakości handlowej świeżych owoców i warzyw, wojewódzkie inspektoraty JHARS zastosowały następujące sankcje:
- 17 decyzji administracyjnych, w tym 12 decyzji nakazujących poddanie artykułów rolno-spożywczych zabiegom prawidłowego oznakowania, 4 decyzje zakazujące wprowadzenia artykułu rolno-spożywczego do obrotu,1 decyzję o przeklasyfikowaniu artykułu do niższej klasy.
- 83 mandaty karne na łączną kwotę 18 000 zł.
V. PODSUMOWANIE I WNIOSKI
Przeprowadzona kontrola była
pierwszą kontrolą w zakresie świeżych owoców i warzyw planowanych na rok 2011.
Kontrola skoncentrowana była na hipermarketach i supermarketach posiadających samoobsługowe działy owocowo – warzywne, w których towary prezentowane są bezpośrednio konsumentowi finalnemu. Inspektorzy zwracali szczególną uwagę na rzetelne oznakowanie oferowanych do sprzedaży owoców i warzyw a także na informacje zawarte w dokumentach towarzyszących partiom znajdującym się w kontrolowanych podmiotach.
Ujawnione w toku nieprawidłowości dotyczyły przede wszystkim znakowania świeżych owoców i warzyw. Niezgodnie z wymaganiami określonymi w normach handlowych oznakowano 16% objętych kontrolą partii (10% masy partii). Najczęściej kwestionowano podawanie nieprawidłowych informacji o kraju pochodzenia (5% skontrolowanych partii) lub całkowity brak takiej informacji (3% skontrolowanych partii). Zamiast jednego kraju pochodzenia danej partii, na tabliczkach umieszczano informacje o 2, 3 a nawet 4 różnych krajach. Taka praktyka wprowadza konsumenta w błąd i uniemożliwia mu dokonanie świadomego wyboru danego produktu.
Ponadto, w przypadku świeżych owoców i warzyw objętych wymaganiami ogólnej normy podawano bezpodstawnie informacje o klasie jakości, mimo, że zgodnie z przepisami określonymi w aktach prawnych Unii Europejskiej, norma ogólna nie zawiera wymagań odnośnie klasyfikacji produktów.
Kontrola dokumentacji towarzyszącej partiom wykazała, iż ponad połowa podmiotów dysponowała dokumentami, w których nie umieszczono podstawowych wymaganych prawem informacji, tj. kraju pochodzenia oraz w stosownych przypadkach, klasy, odmiany, lub typu handlowego, zgodnie z wymaganiami odpowiedniej normy handlowej.
Pozostałych wyróżników jakości handlowej nie spełniało 4% skontrolowanych partii (3% masy partii). Kwestionowano głównie niespełnienie wymagań minimalnych, wymagań deklarowanej klasy jakości oraz wymagań wielkości i prezentacji. Procent nieprawidłowości w tym zakresie był stosunkowo wysoki w porównaniu z poprzednią kontrolą przeprowadzoną w III kwartale 2010 roku, kiedy kwestionowano zaledwie 1% liczby partii (1% masy partii). Różnica ta wynika przede wszystkim z różnego zakresu kontroli oraz rodzaju podmiotów objętych danymi kontrolami.
Wykres 1. Udział liczby partii owoców i warzyw nie spełniających wymagań określonych w normach, w stosunku do wszystkich partii skontrolowanych, w latach 2009-2011, z podziałem na kwartały (w %).
Porównując wyniki kontroli prowadzonych w latach 2009-2011, można stwierdzić, iż w odniesieniu do liczby partii, procentowy udział nieprawidłowości w kolejnych kwartałach roku 2009, 2010 i 2011 sukcesywnie malał. Powyższe może świadczyć o wzrastającej świadomości handlowców względem konieczności przestrzegania wymagań określonych w normach jakości handlowej dla świeżych owoców i warzyw (Wykres 1.).