| Autor: redakcja1

Handel zagraniczny produktami drobiowymi

W 2021 r. zwiększa się eksport drobiu z Polski, ale tempo wzrostu jest relatywnie nieznaczne.

Handel zagraniczny produktami drobiowymi
Duży wpływ na wyniki handlowe otrzymywane przez krajową branżę drobiarską w okresie pierwszych pięciu miesięcy br. miały ogniska grypy ptaków oraz epidemia koronawirusa, które skutkowały ograniczeniami w handlu międzynarodowym.
 
Pozytywnymi czynnikami wspierającymi wywóz drobiu z polski był sprzyjający dla eksporterów kurs wymiany złotego wobec euro oraz konkurencyjność cenowa polskiego asortymentu na rynku UE. Zgodnie z danymi KE w pierwszej połowie 2021 r. cena tuszek kurcząt w Polsce należała do najniższych w UE i była o 50-60 EUR/100 kg mniejsza od średniej w UE.
 
Przedstawione uwarunkowania pozwoliły w okresie styczeń-maj 2021 r. wysłać za granicę 724 tys. ton produktów drobiowych w ekwiwalencie tuszek o wartości 1,2 mld EUR - 5,4 mld zł. Zarówno wolumen, jak i wartość wywozu asortymentu drobiowego były większe o 1% niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku. Jednocześnie do kraju sprowadzono 61 tys. ton drobiu za 112 mln EUR - 508 mln zł, czyli odpowiednio więcej o 3% i o 2% niż przed rokiem. Import drobiu do Polski podobnie jak w latach poprzednich miał minimalne znaczenie dla bilansu handlowego i stanowił uzupełnienie asortymentu krajowego.
 
W eksporcie produktów drobiowych dominowała sprzedaż na rynki krajów członkowskich UE, dokąd wysłano 478 tys. ton w ekwiwalencie tuszek, czyli mniej o 1,4% niż przed rokiem. Pomimo ograniczeń w imporcie z terytorium Polski, wprowadzonym przez część krajów pozaunijnych w związku z ogniskami grypy ptaków, eksport drobiu poza UE wzrósł o 5% do 247 tys. ton.


Tagi:
źródło: