| Autor: redakcja1

Eksport i spożycie jaj konsumpcyjnych

W 2016 r. eksport jaj konsumpcyjnych z Polski był większy o 1,2%, a import o 16,1% niż w roku poprzednim. Wywóz przetworów z jaj wzrósł o 30,2%, natomiast import o 33,8%.

Eksport i spożycie jaj konsumpcyjnych
W okresie styczeń-lipiec 2017 r. sprzedano za granicą o 21,4% mniej jaj w skorupkach, ale o 9,6% więcej przetworów z jaj niż w porównywalnym okresie 2016 r. spadek eksportu jaj świeżych to w dużym stopniu wynik grypy ptaków i dużej podaży jaj w całej UE. Polska nie wykazuje tu także przewagi cenowej, jaką ma na rynku mięsa drobiowego. W okresie od stycznia do sierpnia cena polskich jaj, tj. średnia cena jaj klasy L i M wyrażona w euro była o 5% wyższa niż cena unijna.
 
Niektórzy importerzy nie objęli obostrzeniami produktów poddanych obróbce termicznej, stąd zwyżka wywozu przetworów z jaj. Zakup jaj świeżych zwiększył się w okresie styczeń-lipiec o 6,8%, a przetworzonych o 10,9%. Jednak w lipcu przywieziono mniej o 31% jaj w skorupkach i o 40% przetworów z jaj niż w lipcu 2016 r.
 
W obrębie całego 2016 r. konsumpcja jaj w gospodarstwach domowych nie uległa zmianie w porównaniu z rokiem poprzednim, była jednak o 2,2% mniejsza niż w 2014 r. W pierwszym kwartale br. spożycie bezpośrednie jaj wyniosło 12,6 szt. na osobę i było takie samo jak w porównywalnym okresie przed rokiem. Konsumpcja jaj w gospodarstwach domowych nie wykazuje więc trendu zwyżkowego. Jest to m.in. wynik drożejących jaj w handlu detalicznym.


Tagi:
źródło: