Kategorie
Zobacz również tu
-
2024-12-23
-
Globalne zbiory zbóż
2024-12-23 -
Ceny zbóż na giełdach towarowych (8.12.2024)
2024-12-23 -
Unijna produkcja trzody chlewnej
2024-12-23
Poznaj produkty
-
Agregat uprawowy Kverneland TLG
2015-01-15 -
Opryskiwacz Tùrbine
2020-08-05 -
Mulczery profesjonalne ORSI Eagle Plus
2015-03-12 -
Dystrybutor Cube 56
2012-10-09 -
Filtr do kominków 18l EINHELL
2011-05-11 -
Gaz w butlach
2015-09-29 -
Hak kulowy do Traktorka, Minitraktorka
2011-12-22
Wspólnie zadbajmy o dobra formę naszych dzieci- sukces programu „Owoce w szkole”
Agencja Rynku Rolnego jako agencja płatnicza realizuje dwa programy skierowane do naszych najmłodszych beneficjentów: „Szklanka mleka” i „Owoce w szkole". Ideą programów jest promocja zdrowej diety oraz pokazanie dzieciom, że warzywa, owoce, soki i przetwory mleczne są modne a zdrowe nawyki to inwestycja w przyszłość.
10 tysięcy szkół uczestniczących w programie i około 900 tysięcy dzieci spożywających regularnie świeże warzywa i owoce – to efekt realizacji programu Wspólnej Polityki Rolnej „Owoce w szkole”. Ocena realizacji programu, w trzecim już roku funkcjonowania, przygotowana przez Instytut Żywności i Żywienia, była tematem konferencji prasowej, zorganizowanej przez Agencję Rynku Rolnego z udziałem Ministra Marka Sawickiego, Wiceprezesa ARR Lucjana Zwolaka oraz Prezesa Związku Sadowników RP Mirosława Maliszewskiego.
Program, którego budżet w Polsce w roku szkolnym 2011/2012 wynosi 12,297 mln EUR, jest czwartym, co do wielkości budżetu programem, w porównaniu z pozostałymi krajami UE prowadzącymi to działanie.
Wiceprezes ARR Lucjan Zwolak poinformował, że w roku szkolnym 2011/2012 grupę docelową programu stanowi 1 234 689 dzieci z klas I-III. – W tym roku szkolnym rozdane zostaną 33 mln porcji owoców i warzyw, a podczas całego czasu trwania programu liczba ta, to blisko 100 mln porcji – podkreślił.
– Wraz z początkiem II semestru roku szkolnego 2011/2012 podsumowujemy program „Owoce w szkole”. To bardzo ważne działanie Agencji Rynku Rolnego jest narzędziem kształtowania dobrych nawyków żywieniowych. Warto kształtować takie postawy u dzieci, gdyż daje to najszybsze i najtrwalsze efekty – podkreślił Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Marek Sawicki.
Celem programu „Owoce w szkole”, podkreślił wiceprezes Zwolak jest m.in. trwała zmiana nawyków żywieniowych dzieci poprzez zwiększanie udziału owoców i warzyw w ich codziennej diecie oraz propagowanie zdrowego odżywiania poprzez działania towarzyszące o charakterze edukacyjnym realizowane w szkołach podstawowych. Program skierowany jest do uczniów klas I-III szkół podstawowych, czyli dzieci w wieku 6-9 lat, u których skutecznie kształtują się nawyki żywieniowe. Każde dziecko uczestniczące w programie otrzymuje jednorazowo porcję składającą się z jednego produktu owocowego i jednego produktu warzywnego. Owoce, warzywa oraz soki nie mogą zawierać dodatków w postaci tłuszczu, soli, cukru lub substancji słodzących. Dodatkowo w ramach programu prowadzone są: działania z zakresu komunikacji, działania towarzyszące o charakterze edukacyjnym oraz działania z zakresu oceny skuteczności programu.
Prezes Związku Sadowników RP Maliszewski przedstawił również wpływ Programu na kształtowanie rynku owocowo- warzywnego.
Zwrócił uwagę na wzajemne korzyści dla producentów i konsumentów, płynące z tego typu programów: „po pierwsze występuje zwiększony ruch na rynku owoców, a po drugie kształtujemy nawyki żywieniowe konsumentów”. Związek prowadzi również swoje akcje promocyjne, finansowane z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw i budżetu unijnego. Wśród nich znajduje się 4-letnia kampania skierowana na rynki Rosji i Ukrainy, której inauguracja nastąpi niebawem.
Program „Owoce w szkole” finansowany jest w 75% z budżetu UE i 25% z budżetu krajowego. Przy tej okazji Marek Sawicki przypomniał o innym programie administrowanym przez ARR, a mianowicie o „Szklance mleka”. – Tutaj budżet wynosi ponad 160 mln zł, w tym 118 mln to budżet krajowy, a ok. 40 mln to budżet UE i w ramach tego programu jesteśmy na pierwszym miejscu wśród krajów UE. Warto też zaznaczyć, że jeżeli chodzi o mleko, to w styczniu odnotowaliśmy wzrost sprzedaży o 8%, w porównaniu ze styczniem ubiegłego roku – mówił Szef resortu rolnictwa.
Zainteresowanie programem w trzecim roku jego realizacji jest większe niż w ubiegłych latach, co oznacza, że utrzymuje się notowana dotychczas tendencja wzrostowa. Według badań przeprowadzonych przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie, program:
- wpłynął na zwiększenie ilości spożywanych owoców i warzyw przez dzieci;
- zwiększył wiedzę dzieci na temat zasad zdrowego odżywiania;
- wpłynął pozytywnie na zmianę nastawienia dzieci do jedzenia owoców i warzyw;
- spowodował korzystną zmianę zachowań odnoszących się do żywienia dzieci u rodziców i dzieci uczestniczących w programie;
-
jest pozytywnie oceniany przez dyrektorów szkół oraz dyrektorów.
Minister Marek Sawicki odniósł się także do informacji komentowanych w ostatnich dniach. – Chcę wyraźnie podkreślić, że żywność jest naszym hitem eksportowym. Przypomnę tylko, że wartość exportu artykułami rolno-spożywczymi to 15 mld EUR. Jest to zasługa bardzo dobrych, zmodernizowanych gospodarstw rolnych, pracowitość rolników, a także zakładów przetwórczych dbających o jakość produktów.