Kategorie
Zobacz również tu
-
2024-12-23
-
Globalne zbiory zbóż
2024-12-23 -
Ceny zbóż na giełdach towarowych (8.12.2024)
2024-12-23 -
Unijna produkcja trzody chlewnej
2024-12-23
Poznaj produkty
-
Pług obracalny zawieszany RW47 (vario)
2012-01-04 -
Zamgławiacz termiczny TS-36S Masterfog
2020-04-21 -
Nawóz wapniowy tlenkowy pow. 60% CaO
2011-07-08 -
Bezpośrednie ogrzewacze olejowe - KA
2013-03-22 -
Żyto ozime Dańkowskie Agat
2013-11-08 -
System nawilżający - system dyszowy
2012-11-28 -
Wiaty
2016-01-04
Miliony widzów obejrzały promocję PROW 2007-2013 w V sezonie serialu "Ranczo"
W niedzielę 5 czerwca br. TVP S.A. wyemitowała ostatni 13-odcinek V transzy popularnego serialu "Ranczo".
Promocja PROW 2007-2013 została przeprowadzona z myślą o pokazaniu istniejących jeszcze możliwości skorzystania z tego unijnego programu wsparcia wsi, rolnictwa i przetwórstwa żywności jak i umożliwiła przedstawienie bardzo widocznych już efektów jego realizacji. ARiMR zdecydowała się na przeprowadzenie promocji, która zgodnie z przepisami unijnymi jest obowiązkiem instytucji wdrażającej Program, w serialu Ranczo bo ma on ogromną widownię, a ponadto wykorzystanie seriali telewizyjnych do promowania produktów i idei jest bardzo modne.
Z najnowszych badań prowadzonych na wydziałach psychologii światowych i europejskich uczelni wynika niezbicie, że ludzie interpretują w kategorii opowiadania nie tylko teksty, filmy czy reklamy, ale przede wszystkim interpretują otaczającą ich rzeczywistość. Idąc dalej tym tokiem rozumowania psychologowi e społeczni doszli do wniosku ,że narracja filmowa dużo bardziej niż reklama angażuje odbiorcę przekazu i często skłania do naśladowania postępowania znanych i lubionych bohaterów filmowych. Zasada wpływu społecznego mówi o tym, że widz bardziej słucha tych których lubi i zna, zwłaszcza, gdy bohater np. serialu jest autorytetem w danej dziedzinie. Okazuje się też, że im częściej obserwujemy określone zachowanie serialowego bohatera, to tym bardziej uznajemy je za pożądane. Jednocześnie eksperci z dziedziny psychologii społecznej są zgodni , że ludzie mają coraz większą niechęć do wszechobecnych i uznawanych do tej pory za najbardziej skuteczne spotów reklamowych - uznając je za zbyt natarczywe.
Przeprowadzenie kampanii promocyjnej i pojawienie się wątków dotyczących działań Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w każdym z 13 odcinków V serii można uznać z wielki sukces. Ku zaskoczeniu licznych sceptyków okazało się, że serialowa promocja funduszy unijnych wsparta niewątpliwym talentem wszystkich aktorów w najmniejszym stopniu nie zakłóciła ducha ulubionego serialu milionów Polaków, ani nie wpłynęła negatywnie na jego atrakcyjność. Wprost przeciwnie przemiana bohatera jakim był choćby Fabian Duda (Piotr Ligenza), została przyjęta z aprobatą i sympatią. Mało tego serialowy Duda ( na nim spoczął główny ciężar informowania o PROW 2007-2013) zasłużył sobie na miano najwybitniejszego eksperta w sprawach wykorzystania fundusz unijnych. Dowodem na to, a także na skuteczność zastosowania "idea placement" w serialu "Ranczo" jest fakt, że Ministerstwo Rozwoju Regionalnego sięgnęło po Dudę i po inną bohaterkę tego serialu Panią Lodzię (Magdalenę Kutę) i zatrudniło ich do programu o nazwie "projekt Europa", który od 13 czerwca br. startuje na antenie TVP 1. W zamówionych przez to Ministerstwo 25 odcinkach, z których każdy trwa po 25 minut, Duda i Pani Lodzia będą przedstawiali fundusze znajdujące się w gestii tego resortu. Program ten będzie emitowany w piątki i poniedziałki o godzinie 11.25 w TVP1.
V sezon Rancza podobnie jak poprzednie był sukcesem TVP i ARiMR w imieniu której koncepcję promowania PROW 2007-13 przygotował Departament Komunikacji Społecznej. Średnia oglądalność piątej edycji "Rancza" wyniosła 6,65 mln widzów. To przełożyło się na 39,40% udziały w grupie 4 + i 30, 59% udziały w grupie 16- 49. Takie liczby pokazują dane Nielsen Audience Measurment dla portalu Wirtualne Media. Największą widownie osiągnął pierwszy odcinek V serii, który obejrzało 8,5 mln osób. Finałowy odcinek sezonu zgromadził 5,54 mln widzów. Z danych telemetrycznych wynika że serial śledziły głownie kobiety, osoby po 45. roku życia, mieszkańcy wsi i średnich miast. A na mieszkańcach wsi i małych miasteczek tak bardzo nam zależało.
Do tego imponującego wyniku należy dodać sukces antenowy tzw. making of, czyli reportaży przygotowywanych przez red. Dorotę Szpetkowską, przedstawiających kulisy nagrywania poszczególnych odcinków serialu. W siedmiu takich reportażach także był promowany PROW 2007 ? 2013 i dzięki temu usłyszało każdorazowo o nim dodatkowo od 3 do 4 milionów widzów. Wiele milionów widzów obejrzało też zwiastuny kolejnych odcinków serialu, którym towarzyszyła informacja, że jego powstanie wsparła "Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wdrażająca Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013". Taka ogromna widownia sprawiła, że tzw. koszt dotarcia do jednego widza wyniósł zaledwie kilka groszy. Rachunek ekonomiczny jednoznacznie wskazuje, że w żaden inny sposób nie udałoby się taniej dotrzeć do takiej rzeszy ludzi.
*"Idea placement" (czyli lokowanie tematu) jest pochodną koncepcji przeprowadzania kampanii reklamowych w filmach, reportażach, powieściach itd. w ramach tzw. product placement. Różnica polega na tym, że w przypadku idea placement nie chodzi o promowanie konkretnych produktów i o skłanianie do ich kupowania, a o zmianę lub wywołanie pożądanych zachowań społecznych. Departament Komunikacji i Społecznej ARiMR sięgnął po ten instrument po to, by przekonać rolników i mieszkańców wsi do skorzystania z nadal bogatej oferty wsparcia z PROW na lata 2007-2013 i pokazać korzyści jakie odniósł nasz kraj oraz Beneficjenci, którzy otrzymali pieniądze na realizacje swoich planów. Ponieważ 80% budżetu PROW na lata 2007-2013 jest już "zagospodarowane" , można się spodziewać, że po przeprowadzeniu tegorocznych naborów wniosków o przyznanie wsparcia, realizacja Programu będzie się zbliżała do końca.
Wiesław Stefaniak
Marek Kassa