Wyszukaj termin związany z rolnictwem


Agrobiznes

Dodano: 2011-02-22

Agrobiznes – zespolone ze sobą działania człowieka mające na celu wytwarzanie finalnych produktów żywnościowych, począwszy od pozyskania surowców pierwotnych, a na gotowej żywności na stole konsumenta skończywszy.

Zakres agrobiznesu

Agrobiznes obejmuje:

  • przemysł wytwarzający środki produkcji dla rolnictwa i przemysłu spożywczego,

  • rolnictwo, pojmowane jako wytwórczość surowców żywnościowych i gotowej żywności,

  • skup surowców rolnych, ich przechowywanie i transport,

  • rybołówstwo i leśnictwo,

  • przemysł spożywczy,

  • hurtowy i detaliczny handel żywnością,

  • usługi związane z funkcjonowaniem tych zagadnień,

  • agroturystyka.

Marketing w agrobiznesie

Zadaniem dystrybutorów, usługodawców i agentów jest ułatwienie dostępności do towarów na rynkach docelowych. Pośrednicy prowadzą następujące działania:

  • zbieranie informacji niezbędnych do planowania i ułatwiania wymiany rynkowej

  • promowanie przez rozwój i rozpowszechnianie przekonywających wiadomości na temat produktów

  • wyszukiwanie klientów i zapewnienie trwałych kontaktów z nimi

  • dostosowanie podaży do wymagań nabywców, standaryzację produktów, pakowanie, magazynowanie, itd.

  • negocjowanie – skierowanie na ostateczne porozumienie się co do cen i warunków sprzedaży

  • dystrybucję fizyczną towarów

  • finansowanie – pokrywanie z własnych środków kosztów obrotu, przepływu towarów

Podstawowi pośrednicy

  • handlowcy (lub odsprzedawcy), zajmujący się zaopatrzeniem w środki produkcji (na szczeblu hurtu i detalu)

  • handlowcy, prowadzący obrót żywnością (hurt i detal)

  • pośrednicy zajmujący się skupem produktów rolnych

  • pośrednicy, świadczący usługi ułatwiające, takie jak transport, pakowanie, przechowalnictwo, magazynowanie, usługi bankowe, finansowe, ubezpieczeniowe, marketingowe.

Działania pośredników

polegają na:

  • zbieraniu informacji o klientach, niezbędnej do planowania i ułatwiania wymiany

  • poszukiwaniu metod zapewniających trwałe kontakty z nabywcami

  • dostosowaniu podaży do wymagań nabywców

  • prowadzeniu negocjacji, skierowanych na ostateczne porozumienie się co do cen i warunków sprzedaży

  • fizycznej dystrybucji towarów


Źródło Wikipedia


Tagi powiązane z tym hasłem:
encyklopedia rolnicza, agrobiznes, rolnictwo