| Autor: redakcja1

Obostrzenia w sprzedaży ziemi rolnej znacząco wpływają na ceny

Mające wejść w życia od 1 maja 2016 roku obostrzenia w sprzedaży ziemi rolnej w Polsce, budzą wiele kontrowersji i uwag. Wiele dyskusji poświęcone jest prognozom cen nieruchomości rolnych. Tymczasem podobne przepisy obowiązują również w innych państwach europejskich i znacząco wpływają na ceny ziemi w tych regionach - wyjaśnia Barbara Idczak z Wielkopolskiej Izby Rolniczej.

Obostrzenia w sprzedaży ziemi rolnej znacząco wpływają na ceny
Podobna sytuacja może zagrozić funkcjonowaniu gospodarstw w Belgii. Średnia cena gruntu rolnego w tym kraju osiągnęła w 2014 r. 30 tys. euro/ha, a w niektórych regionach ceny na publicznych przetargach zaczęły osiągać poziom zbliżony do 60 tys. euro/ha. Sytuacja ta jest wynikiem wykupu nieruchomości rolnych przez osoby niezwiązane z rolnictwem celem dalszej dzierżawy tych gruntów po znacznie zawyżonych czynszach dzierżawnych.
 
Jak podkreśla Barbara Idczak, najbardziej rozwinięte i skuteczne są procedury obrotem ziemią stosowane we Francji, które reguluje SAFER – Stowarzyszenie Zagospodarowania Ziemi i Urządzania Obszarów Wiejskich. Zgodnie z danymi przekazanymi przez SAFER średnia cena gruntu rolnego we Francji w 2014 r. wyniosła 5,9 tys. euro/ha, przy czym najwyższa cena dotyczyła gruntów ornych, tj. 6,8 tys. euro/ha, a najniższa 4,4 tys. euro/ha dotyczyła trwałych użytków wykorzystywanych do wypasowego chowu bydła. W ostatnim czasie Francja boryka się jednak z sytuacją wykupu gruntów rolnych przez międzynarodowe korporacje, a także z przeznaczaniem znacznych areałów gruntów na cele nierolnicze.
 
Podobne ceny gruntów rolnych odnotowano w 2014 roku w Czechach, tj. na poziomie 5,1 tys. euro/ha. Większość gruntów rolnych w Czechach w 2014 r. było gruntami dzierżawionymi – 75,7%. Sprzedaż państwowych gruntów rolnych rozpoczęto w 2000 roku i dotychczas sprzedano prawie cały zasób. Równolegle do cen rynkowych funkcjonuje system stanowienia urzędowych cen gruntów rolnych, które stosowane są przy ustalaniu wymiaru podatku gruntowego, podatku od sprzedaży nieruchomości rolnych, roszczeń restytucyjnych, zakupów i sprzedaży państwowych gruntów rolnych. Obecnie rynkowa cena gruntu danej nieruchomości może w wielu przypadkach znacząco odbiegać od urzędowej średniej ceny gruntu i wyliczona dla całego kraju średnia urzędowa cena gruntu rolnego wyniosła w 2014 roku 2,2 tys. euro/ha. W Czechach przepisy prawne umożliwiają nabywanie nieruchomości rolnych bez zezwolenia przez podmioty prawne z państw członkowskich UE.
 
W 2014 roku na Słowacji weszły w życie nowe przepisy o nabywaniu gruntów rolnych. Zgodnie z zapisami przyjętej ustawy nabywca gruntu rolnego będący osobą fizyczną powinien co najmniej 10 lat przebywać na stałe w Słowacji, w przypadku osób prawnych jest to 10 lat od daty rejestracji firmy w tym kraju. Obowiązuje tutaj 3 letni okres działalności rolniczej. Pierwszeństwo w nabyciu mają osoby fizyczne i prawne z terenu gminy, w której znajduje się zbywany grunt. W dalszej kolejności, w przypadku braku chętnych, pierwszeństwo mają osoby z gmin sąsiednich. W przypadku braku ofert sprzedawca zobowiązany jest do zgłoszenia oferty do internetowego rejestru prowadzonego przez ministerstwo rolnictwa. Regulacje nie dotyczą jednak osób blisko spokrewnionych, darowizn, gruntów w strefie miejskiej oraz gruntów poza strefą do 2 tys. metrów kwadratowych. Na Słowacji funkcjonuje również system stanowienia cen urzędowych. Średnia cena gruntów rolnych w 2014 roku wyniosła 3,7 tys. euro/ha.
 
W Polsce w 2014 roku średnia cena gruntów rolnych w obrocie prywatnym wyniosła 7,7 tys. euro/ha, a w obrocie z udziałem ANR 6,1 tys. euro/ha. Zróżnicowanie cen gruntów rolnych jest bardzo duże pomiędzy państwami tzw. starymi UE a krajami, które przystępowały do UE w 2004 roku. W Polsce odnotowano największy wzrost cen gruntów spośród nowych krajów Unii Europejskiej.


Tagi:
źródło: