Na początku drugiego dnia Prezydiów Pan Pekka Pesonen przedstawił informacje odnośnie możliwości przełożenia na późniejszy termin wyborów Prezydencji Copa. Poinformował on, że najbliższe miesiące będą niezwykle istotne z punku widzenia starań o pozytywne wyniki reformy WPR. Propozycja ta zyskała szerokie poparcie przedstawicieli organizacji członkowskich podczas Prezydium w Dublinie. Pan Pesonen poinformował również, że jeśli członkowie pełnoprawni nie zgłoszą sprzeciwu do 13 marca br., w ramach porządku obrad Prezydium w kwietniu zostanie formalnie przyjęty punkt dotyczący przełożenia wyborów Prezydencji najpóźniej na 19-20 września 2013. Jeśli Prezydium w kwietniu nie wyrazi zgody na przełożenie terminu, wybory Prezydencji odbędą się w czerwcu.
Następnie omówione zostały główne wnioski z posiedzenia Rady Europejskiej 7-8 lutego 2013 oraz kolejne działania. Uczestnicy zostali poinformowani, że zgodnie z propozycją Komisji w sprawie wieloletnich ram finansowych (WRF) budżet WPR miał być zamrożony na poziomie z roku 2013, co po uwzględnieniu inflacji oznaczałoby zmniejszenie budżetu o ponad 11% w wartościach rzeczywistych. Na szczycie 7 i 8 lutego Rada zadecydowała o wprowadzeniu dodatkowych cięć w budżecie WPR w wysokości ok. 4%. Ogólnie więc, całkowity budżet WPR będzie o 15% niższy w 2020 r. w wartościach rzeczywistych w stosunku do aktualnego budżetu. Oznacza to spadek o 2% rocznie w okresie 2014 - 2020. Cięcia wprowadzone w filarze I wyniosą 14,5% (zakładając, że rezerwa kryzysowa będzie finansowana z funduszy na płatności bezpośrednie - patrz poniżej) a w filarze II 17,5% w wartościach rzeczywistych. Rezerwa kryzysowa została zmniejszona z €3,5 miliarda zaproponowanego przez Komisję do €2,8 miliarda. Zadecydowano, że nie będzie ona oddzielnym funduszem znajdującym się poza WRF. Wręcz przeciwnie, na początku każdego roku będzie ona potrącana z płatności bezpośrednich. Jeśli w danym roku okaże się ona niepotrzebna, środki na nią przeznaczone zostaną wypłacone w postaci płatności bezpośrednich. Ponadto, państwa członkowskie będą dysponować możliwością przesuwania funduszy między filarami: 15% z filaru I do II dla wszystkich państw członkowskich oraz 10% z filaru II do I dla państw członkowskich, gdzie płatności bezpośrednie wynoszą mniej niż 90% średnich płatności UE.
Kolejno, stanowisko Komitetów Copa-Cogeca dotyczące propozycji Komisji w sprawie jakości paliw (benzyny i diesla) oraz promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych zostało przyjęte.
Jeśli chodzi o nowego przedstawiciela Cogeca przy komitecie "Finanse i zarządzanie", pojawiła się jedna kandydatura Pana Conora Mulvihilla z irlandzkiej organizacji ICOS. Uczestnicy posiedzenia przyjęli tę kandydaturę. Następnie zostały również przyjęte kandydatury na stanowiska w grupach doradczych: Pan Charles Watts (Wielka Brytania) został wybrany na stanowisko przewodniczącego grupy konsultacyjnej „Nasiona”, a Pan Tomasso Abrate (Włochy) został wybrany na stanowisko wiceprzewodniczącego grupy konsultacyjnej „Mleko”.
W punkcie różne poruszony został temat skandalu związanego ze znalezieniem koniny w produktach wołowych. Pan Lorenzo Ramos wyraził swój niepokój związany z tym oszustwem. Podkreślił on, że kwestia ta dotyczy oszustwa w łańcuchu żywnościowym, aczkolwiek nie na szczeblu gospodarstwa. Unijni rolnicy włożyli wiele wysiłków we wdrożenie skutecznego systemu identyfikowalności bydła. Apelujemy zatem, aby był on lepiej stosowany w całym łańcuchu żywnościowym. Wiceprzewodniczący Ramos ucieszył się z wypowiedzi prezydencji irlandzkiej, zgodnie z którą rolnicy nie są odpowiedzialni za kryzys koniny, a jedynie padli jego ofiarą. Pan Pekka Pesonen podkreślił, że Komitety Copa-Cogeca z bliska przyglądają się temu problemowi. Najważniejsze jest, aby nie dać się ponieść panice. Musimy także zrobić wszystko co w naszej mocy, aby na nowo zdobyć zaufanie konsumentów. Zabierając głos w dyskusji, Pan Prezes podkreślił, że - Musimy się zastanowić, czy w ogóle mamy wpływ na przetwórców? Tak naprawdę nie posiadamy instrumentów, aby mieć wpływ na to, co dalej dzieje się z produktem, po tym jak opuszcza on gospodarstwo. Nie zaczynajmy zatem mówić, że producent ma do końca śledzić co dzieje się z danym produktem w sklepie”. Ponadto, wielu uczestników zwróciło uwagę na potrzebę odpowiedniego etykietowania produktów rolnych.
Magdalena Montaigu - Biuro KRIR w Brukseli