| Autor: redakcja1

Struktura geograficzna eksportu produktów rolno-spożywczych z Polski

Podobnie jak w latach poprzednich produkty rolno-spożywcze były eksportowane z Polski głównie na rynek Unii Europejskiej.

Struktura geograficzna eksportu produktów rolno-spożywczych z Polski
W okresie styczeń–maj 2022 r. dostawy do krajów UE-27 wygenerowały ponad 13,3 mld EUR, co stanowiło 75% przychodów uzyskanych z wysyłki towarów rolno-spożywczych ogółem.

Do krajów UE sprzedawano przede wszystkim: mięso drobiowe za 1,2 mld EUR, papierosy za 1,1 mld EUR, produkty mleczne za 0,9 mld EUR, mięso wołowe za 0,7 mld EUR, pieczywo i wyroby piekarnicze oraz karmę dla zwierząt - po 0,6 mld EUR, a także wyroby czekoladowe za 0,5 mld EUR.

Polski eksport rolno-spożywczy na rynek UE charakteryzuje się znaczną koncentracją geograficzną. Najważniejszym partnerem handlowym Polski pozostały Niemcy. Dostawy do tego kraju w okresie styczeń–maj 2022 r. wyniosły 4,5 mld EUR i były większe o 26% niż przed rokiem.

Ważnymi odbiorcami polskich artykułów rolno-spożywczych były również: Niderlandy - wzrost o 39% do 1,2 mld EUR, Francja - o 28% do 1,1 mld EUR, Włochy - o 9% do 874 mln EUR i Czechy - o 31% do 805 mln EUR. Łącznie eksport na rynki wymienionych pięciu krajów wygenerował 8,5 mld EUR, co stanowiło około 64% wartości wywozu do UE-27.


Tagi:
źródło: