Głównym partnerem handlowym Polski jest Unia Europejska, w tym również Chorwacja, której udział w strukturze eksportu w 2013 r. stanowił 78%. W 2013 r. wartość wysyłki towarów rolno-spożywczych do UE zwiększyła się o 12% do 15,6 mld euro.
Jak zawsze, najwięcej polskich produktów rolno-spożywczych dostarczono do Niemiec. Udział tego kraju w wartości polskiego eksportu stanowił 23%, a wielkość sprzedaży wywiezionych towarów osiągnęła granicę 4,5 mld euro, a więc o 16% wyższą niż w 2012 r. Do tego kraju eksportowano przede wszystkim ryby, ziarno zbóż i przetwory, mięso w tym drobiowe, artykuły mleczarskie i soki.
Następnym odbiorcą z udziałem 7,5% była Wielka Brytania, do której w 2013 r. dostarczono towary warte 1,5 mld euro, co w odniesieniu do 2012 r. daje 13% zwyżkę. Do państwa sprzedawano przede wszystkim mięso i jego przetwory, wyroby cukiernicze, warzywa i ich przetwory oraz przetwory zbożowo-mączne.
W minionym roku wzrosły także dostawy do krajów WNP. Udział tego ugrupowania w strukturze polskiego eksportu rolno-spożywczego stanowił 11%. Z kolei ich wartość ukształtowała się na poziomie 2,2 mld euro, tj. o 9% wyższym niż w 2012 r. Najważniejszym odbiorcą spośród krajów WNP była Rosja, która w 2013 r. zajęła trzecie miejsce wśród ogółu krajów importujących produkty rolno-spożywcze z Polski. W 2013 r. wysyłka do Rosji zwiększyła się o 19% w odniesieniu do poprzedniego roku i wyniosła 1,3 mld euro. Na rynek rosyjski sprzedawano przede wszystkim jabłka, sery, mięso wieprzowe oraz pomidory i inne warzywa.
Równie istotnymi odbiorcami artykułów rolno-spożywczych były Czechy, do których wysłano produkty warte 1,2 mld euro - 8% zwyżka w odniesieniu do 2012 r., Francja – 1,2 mld euro - o 10% więcej, Włochy – 1 mld euro - wzrost o 18% i Holandia – 1 mld euro - przyrost o 6%.
Czytaj dalej na następnej stronie...