Pomimo niższego kontyngentu, wzrosÅ‚a wartość eksportu ryb, warzyw oraz piwa i win. Spadek wysyÅ‚ki w porównaniu do I kwartaÅ‚u 2013 r. zanotowano w przypadku żywca, miÄ™sa czerwonego, tÅ‚uszczów zwierzÄ™cych, owoców i ich przetworów, soków owocowych i warzywnych, ziemniaków oraz nasion roÅ›lin oleistych.
W I kwartale 2014 r., podobnie jak na poczÄ…tku roku poprzedniego, w strukturze towarowej polskiego eksportu rolno-spożywczego dominowaÅ‚o: miÄ™so czerwone, produkty mleczarskie oraz tytoÅ„ i wyroby tytoniowe. UdziaÅ‚ miÄ™sa w wartoÅ›ci eksportu zmalaÅ‚ z 13% do 12%, tytoniu z 8% do 7%, a owoców z 8% do 6%. ZwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ za to udziaÅ‚ produktów mleczarskich z 8% do 10% oraz wyrobów cukierniczych i przetworów zbożowo-mÄ…cznych z 6% do 7% w obu przypadkach.
Towary rolno-spożywcze wysyÅ‚ane z Polski w 77-78% sÄ… kierowane na rynek unijny. GÅ‚ównym partnerem handlowym Polski pozostajÄ… Niemcy, do których w I kwartale 2014 r. sprzedano produkty rolno-spożywcze za 1,1 mld euro wobec 1,0 mld euro rok wczeÅ›niej. UdziaÅ‚ tego kraju w wartoÅ›ci polskiego eksportu tych produktów stanowiÅ‚ 23% w stosunku do 22% w I kwartale 2013 r.
Kolejnym odbiorcÄ… z 7% udziaÅ‚em byÅ‚a Wielka Brytania, do której dostarczono towary o wartoÅ›ci blisko 0,4 mld euro, co daje wzrost o 2% w odniesieniu do I kwartaÅ‚u 2013 r. Trzecie miejsce zajęła w tym roku Francja z wynikiem 0,3 mld euro, czyli to o 11% wiÄ™cej niż przed rokiem.
W zwiÄ…zku z tym Rosja zajęła czwarte miejsce, za FrancjÄ… pomimo, że wartość eksportu do Rosji również wzrosÅ‚a i to o 3%. Na kolejnych miejscach uplasowaÅ‚y siÄ™ Czechy, WÅ‚ochy i Holandia. SpoÅ›ród 17 gÅ‚ównych odbiorców polskiej żywnoÅ›ci istotny spadek wartoÅ›ci eksportu odnotowano w przypadku Ukrainy ze 115 mln euro w I kwartale 2013 r. do 96 mln euro w I kwartale 2014 r.