Udział krajów zlokalizowanych poza Unią Europejską w strukturze geograficznej polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych w 2024 r. wyniósł 26%.
Do krajów pozaunijnych wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 14 mld EUR – wzrost o 2% r/r.
Poza Unię Europejską z Polski wywożono głównie: mięso i przetwory inne niż drobiowe za 1,5 mld EUR, w tym mięso wołowe za 494 mln EUR, mięso drobiowe za 1,1 mld EUR, produkty mleczne za 1 mld EUR, czekoladę i wyroby czekoladowe za 948 mln EUR, pieczywo i wyroby piekarnicze za 940 mln EUR, tytoń i wyroby tytoniowe za 812 mln EUR oraz ziarno pszenicy za 726 mln EUR.
Znaczącymi odbiorcami towarów rolno-spożywczych wysyłanych z Polski do krajów trzecich, podobnie jak w latach poprzednich, były przede wszystkim: Wielka Brytania, Ukraina, Stany Zjednoczone, Turcja, a w dalszej kolejności: Szwajcaria, Izrael oraz Norwegia.
Pomimo mniej korzystnego dla krajowych eksporterów kursu wymiany złotego do dolara i euro w stosunku do roku wcześniejszego, sprzedaż zagraniczna z Polski stymulowana była wzrostowymi tendencjami cen żywności na rynku globalnym. Ponadto, pomimo trudnych uwarunkowań w handlu międzynarodowym, eksport żywności z Polski wzrósł do czterech spośród pierwszych pięciu największych partnerów handlowych naszego kraju na rynku rolno-żywnościowym, tj. do: Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji i Włoch. Sprzedaż artykułów rolno-spożywczych do tych krajów wygenerowała około 45% przychodów uzyskanych z eksportu ogółem.
źródło: Gospodarz.pl/KOWR foto:
sxc.hu