Eksport wieprzowiny
W strukturze towarowej sprzedaży największy udział miały mięso mrożone - 51% oraz podroby i słonina - 41%, których wysłano poza UE odpowiednio o 44% i 20% więcej niż rok wcześniej. Spadek wywozu dotyczył natomiast świeżego mięsa o 23%, kiełbas i przetworów o 9% oraz żywca o 56%. Poziom wywozu stopniowo zmniejszał się jednak od sierpnia 2016 r. z uwagi na mniejszy popyt ze strony Chin i Japonii oraz wyższe dostawy tańszej wieprzowiny z USA i Brazylii na tamtejsze rynki. W październiku ub. r. dynamika wzrostu unijnej wysyłki mięsa wieprzowego wyniosła już tylko 0,5% w skali roku do 180 tys. ton i była najmniejsza od początku 2016 r. Jednak ze względu na wzrost cen jednostkowych, całkowita wartość dostaw wieprzowiny wzrosła w październiku o 11% do 457 mln EUR.
Jak wskazuje FAMMU/FAPA, największymi eksporterami mięsa i produktów wieprzowych na rynki trzecie były tradycyjnie Niemcy, Hiszpania i Dania. Z grona ważniejszych dostawców wszystkie kraje zanotowały wzrosty wywozu, a największą dynamikę mieli Hiszpanie, Brytyjczycy, Polacy i Niemcy. Czołowymi odbiorcami mięsa i produktów wieprzowych z UE w okresie od stycznia do października 2016 r. były kraje azjatyckie, a więc Chiny, Hongkong, Japonia, Korea Płd. i Filipiny. Prawie wszystkie, oprócz Korei Płd., zanotowały znaczne zwyżki zakupów unijnej wieprzowiny.
Chiny zakupiły rekordową ilość, tj. wzrost o 74% unijnych produktów wieprzowych niż w analogicznym okresie 2015 r., w tym ponad dwukrotnie więcej mrożonego mięsa i prawie o połowę więcej tłuszczy i podrobów. Znacznie zwiększył się wywóz do Chin, który był spowodowany redukcją pogłowia trzody chlewnej w tym kraju oraz konkurencyjnością unijnego mięsa.
W październiku wywóz wieprzowiny z UE do Chin zmalał o 7% w skali roku do 57,6 tys. ton i był to pierwszy w 2016 r. miesiąc spadku eksportu unijnej wieprzowiny na ten rynek. Wzrosły natomiast dostawy do Korei Płd. i Hongkongu, odpowiednio o 62% i 30%. Wywóz podrobów wieprzowych z UE był w październiku 2016 r. nadal o 13% większy niż rok wcześniej i wyniósł 121 tys. ton. Największymi odbiorcami tych produktów były tradycyjnie Chiny i Hongkong, z 80% całkowitym wywozie tych produktów. Ponad dwukrotnie wzrosła również sprzedaż podrobów na lukratywny rynek japoński.