Zagraniczny handel produktami mlecznymi

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w okresie styczeń–lipiec 2024 r. wartość wywozu produktów mlecznych z Polski wyniosła po-nad 2,1 mld EUR i była o 1% wyższa niż w porównywalnym okresie 2023 r.

Zagraniczny handel produktami mlecznymi
Jednocześnie na import tego asortymentu wydatkowano ponad 1 mld EUR, czyli więcej o 4% niż w okresie styczeń–lipiec 2023 r. Dodatnie saldo obrotów handlowych artykułami mleczarskimi w okresie pierwszych siedmiu miesięcy 2024 r. ukształtowało się na poziomie blisko 1,1 mld EUR, czyli niższym o 2,5% niż w okresie styczeń–lipiec 2023 r.

Sprzedaż produktów mlecznych do krajów Unii Europejskiej wygenerowała blisko 70% wpływów uzyskanych z eksportu. Głównymi odbiorcami produktów mlecznych na rynku unijnym były: Niemcy - 20% wartości i 430 mln EUR, Czechy - 7% i 144 mln EUR, Rumunia - 5% i 105 mln EUR oraz Niderlandy - 5% i 100 mln EUR.

Udział krajów pozaunijnych w wywozie produktów mlecznych z Polski stanowił 30%. Przychody uzyskane z eksportu wyniosły 641 mln EUR i były o 8% mniejsze niż w okresie styczeń– lipiec 2023 r. Największy udział w polskim eksporcie ogółem spośród krajów pozaunijnych miały: Algieria - 6% i 123 mln EUR, Wielka Brytania - 5% i 110 mln EUR, Ukraina - 3% i 56 mln EUR oraz Arabia Saudyjska - 2% i 37 mln EUR.

Największe wpływy uzyskano z eksportu serów i twarogów - 673 mln EUR, mleka płynnego i śmietany - 379 mln EUR, lodów - 314 mln EUR, OMP i mleka zagęszczonego - 254 mln EUR oraz masła i tłuszczów mlecznych - 233 mln EUR.


Tagi:
źródło: