Specjalistyczne rozwiązania stosowane w transporcie dalekobieżnym to m.in.: chłodnie, izolowane izotermicznie przestrzenie, naczepy wyposażone w tzw. kanały powietrzne, klapy wentylacyjne. To jednak tylko połowa sukcesu, gdyż przewożony towar - prócz zabezpieczenia - powinien być nadzorowany na każdym etapie. Tak, by zagwarantować obu stronom – dostawcy oraz odbiorcy – pełną informację o warunkach transportu przy finalizacji transakcji.
Polski sposób na monitoring temperatury
Opracowaniem rozwiązania będącego odpowiedzią na potrzeby branży może pochwalić się polsko-francuska firma Blulog.
– Nasz system jest oparty o technologię machine to machine, czyli komunikację pomiędzy urządzeniami, co umożliwia w pełni automatyczny proces pomiaru. Temperatura transportowanych produktów znajduje się pod stałą i ścisłą kontrolą, sam pomiar odbywa się bezprzewodowo, w czasie rzeczywistym, a na ewentualne odstępstwa można od razu zareagować – mówił Jérémy Laurens, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w firmie Blulog. W zależności od potrzeb do wyboru są dwa rodzaje technologii - NFC (szybki, krótkozasięgowy przesył danych) oraz RF (radiowy przesył danych). - Rejestratory przesyłające dane radiowo magazynują je najpierw w koncentratorze podłączonym do sieci, skąd trafiają one do chmury, a dalej są automatycznie wysyłane jako powiadomienie SMS lub e-mail - dodał Jérémy Laurens z firmy Blulog.
Patent polskiej firmy Blulog już sprawdza się na lokalnych rynkach, polskim i europejskich, korzystają z niego już firmy we Francji oraz jedno z większych przedsiębiorstw spedycyjnych w Polsce.