Branża spożywcza z nalepszymi perspektywami na wzrost sprzedaży w sieci

Handel internetowy w Polsce rozwija się w tempie 25 proc. rocznie. Pod tym względem polski rynek pozostaje w ścisłej czołówce krajów europejskich. Liderem jest Turcja z 75-proc. przyrostem. Oprócz produktów tradycyjnie kupowanych przez internet, takich jak książki czy płyty, konsumenci coraz chętniej zamawiają produkty spożywcze.

Branża spożywcza z nalepszymi perspektywami na wzrost sprzedaży w sieci

Jak przewiduje Mateusz Gordon z firmy badawczej Gemius, wzrost sprzedaży na rynku internetowym odczuwać bÄ™dÄ… wszystkie branże, choć dynamika niektórych bÄ™dzie stopniowo spowalniać, jak np. elektroniki.

Obecnie najszybciej rozwija siÄ™ sektor spożywczy. Już 13 proc. klientów deklaruje, że kupuje takie produkty przez internet. Prym wiodÄ… marki znane z handlu tradycyjnego, szczególnie z segmentu premium, gdzie obawy o jakość produktu sÄ… najmniejsze, dziÄ™ki czemu chÄ™tniej zamawiane sÄ… przez internet. Najczęściej zamawianymi produktami sÄ… artykuÅ‚y spożywcze o wydÅ‚użonym terminie ważnoÅ›ci lub dużej wadze.


Zarówno w Polsce, jak i na wielu innych rynkach Europy Åšrodkowo-Wschodniej jest jeszcze wiele obszarów do zagospodarowania – mówi dla Newseria Biznes Mateusz Gordon, ekspert firmy Gemius od e-commerce. – Dużą perspektywÄ™ rozwoju majÄ… sklepy z ofertÄ… skierowanÄ… do seniorów. Choć wspóÅ‚czeÅ›ni seniorzy nie zostali wychowani w dobie internetu, ich szeregi zasilajÄ… kolejne pokolenia, które posÅ‚ugujÄ… siÄ™ komputerami.

RosnÄ…ca liczba sklepów w sieci i ich coraz bogatsza oferta powoduje ostrzejszÄ… konkurencjÄ™, a to w konsekwencji doprowadzi do konsolidacji rynku, czyli Å‚Ä…czenia siÄ™ firm.

Polscy e-przedsiÄ™biorcy wciąż majÄ… opory przed konsolidacjÄ… rynku. Dlatego cieszy mnie bardzo to, że w zeszÅ‚ym roku powstaÅ‚a Izba Gospodarki Elektronicznej, która zrzesza firmy z branży e-commerce.To pierwszy przykÅ‚ad pokazujÄ…cy, że można dziaÅ‚ać ponad podziaÅ‚ami. Inaczej polscy Å›redni czy duzi sprzedawcy mogÄ… mieć problemy z odparciem ataków zachodnich gigantów. Konsolidacja musi iść znacznie dalej, także w zakresie wymiany danych – doradza Mateusz Gordon.

Za witrynami najwiÄ™kszych globalnych sklepów internetowych stoi olbrzymie zaplecze logistyczne i informatyczne. Polscy sprzedawcy, którzy chcÄ… sprostać konkurencji zachodnich gigantów, muszÄ… czerpać z ich doÅ›wiadczeÅ„, by usatysfakcjonować klientów, a sobie zapewnić ich powrót po ponowne zakupy.

Takie perfekcyjne doÅ›wiadczenie klienta (User Experience) wymaga umiejÄ™tnoÅ›ci przewidzenia jego zachowaÅ„ na stronie internetowej. Chodzi o to, by przewidzieć, jak bÄ™dzie siÄ™ on zachowywaÅ‚ i podrzucać mu gotowe odpowiedzi, Å›cieżki realizacji zamówienia, dokonania zwrotu czy jakiejkolwiek innej akcji – wyjaÅ›nia Mateusz Gordon.



Tagi:
źródło: