Rośnie produkcja i eksport lodów z Polski

Według danych zaprezentowanych przez GUS, produkcja lodów w zakładach zatrudniających co najmniej 10 osób w Polsce w 2015 r. wyniosła 2,65 mln hl. Tym samym oznacza to, że w ub.r. wyprodukowano o ponad 7% więcej lodów niż w 2014 r, a w odniesieniu do 2010 r. ich produkcja zwiększyła się o 14,0%.

Rośnie produkcja i eksport lodów z Polski

Rynek lodów w Polsce

Zwyżka produkcji lodów w 2015 r. wynikała prawdopodobnie zarówno z większego zapotrzebowania rynku wewnętrznego, o czym może świadczyć 9% wzrost spożycia lodów w gospodarstwach domowych oraz zwiększenia wolumenu sprzedaży zagranicznej.

 

Z informacji Eurostatu wynika, że w 2015 r. eksport lodów z Polski wzrósł o 13,8% do 47,2 tys. t, a w porównaniu do 2010 r. zwiększył się o 68,5%. Produkty te były sprzedawane w głównej mierze do krajów UE - gdzie trafiło 97% wyeksportowanych za granice lodów. Dominującym ich odbiorcą były Niemcy i Czechy. Do Niemiec wyeksportowano 9,5 tys. t lodów, czyli o 1% więcej niż w 2014 r., a do Czech 7,6 tys. t, a więc o 26% więcej. Całkowity udział tych dwóch krajów w wolumenie eksportu lodów z Polski wyniósł 36%.

 

Bank BGŻ BNP Paribas przypomina, że Polska w 2015 r. była siódmym największym eksporterem lodów w UE. Z kolei więcej niż z Polski lodów poza granice kraju sprzedano z Niemiec (152 tys. t), Belgi (137,2 tys. t), Francji (131,8 tys. t), Holandii (75,6 tys. t), Włoch (65,3 tys. t) i Wielkiej Brytanii (54,1 tys. t).

 

Istotnym, dla polskich producentów lodów, rynkiem stała się Rumunia, a w 2015 r. ich eksport do tego kraju wyniósł 5,2 tys. t i było większy o 40% niż w 2014 r., a w stosunku do 2010 r. zwiększył się o 140%. Dostawy na Węgry wzrosły o 31% W dodatku, oprócz popularnych destynacji, polskie lody znalazły także swoich nabywców w Chinach czy na Tajwanie.

 

Zwyżkowe tendencje w spożyciu i eksporcie lodów znajdują swoje odzwierciedlenie w wynikach branży lodziarskiej. Co ciekawe, przychody firm zatrudniających co najmniej 10 osób w 2015 r. zwiększyły się o 7,8% do 1,31 mld zł. Natomiast wskaźnik rentowność netto poprawił się z 7,0 na 9,3%. Niewątpliwie jakiś wpływ na poprawę wyników finansowych w 2015 r. mogły mieć znacznie niższe ceny surowców - mleka oraz cukru.

 

Co istotne, rentowność firm produkujących lody w kraju od kilku lat utrzymuje się na wyższym poziomie niż przeciętna w branży spożywczej.

 

Na początku 2016 r. notowane były nieco gorsze wyniki w handlu zagranicznym lodami. Statystyki Eurostatu, wskazują, że od stycznia do kwietnia 2016 r. wolumen eksportu lodów z Polski wyniósł 15,4 tys. t i był o 5,6% mniejszy niż w analogicznym okresie przed rokiem. Przede wszystkim zmniejszyły się wysyłki lodów do Czech - o 36% do 1,5 tys. t. Warto pamiętać, że największy handel lodami odbywa się od maja do lipca i to wolumen sprzedaży tych miesięcy będą miały znaczący wpływ na ostateczne wyniki handlu zagranicznego lodami.



Tagi:
źródło: