Eksport jogurtów z Polski
W przypadku wywozu samych jogurtów nastąpił ponad 12% spadek wartości eksportu do 25,6 mln EUR, natomiast w wywozie pozostałych artykułów objętych kodem PCN 0403 nastąpił 8% zniżka wartości wysyłki. W związku z takim stanem rzeczy rola jogurtów w całej podgrupie w ujęciu wartościowym zmniejszyła się, a ich udział spadł z 52% w pierwszej połowie 2015 roku do 49,7% w roku bieżącym. W każdym miesiącu wywóz był niższy od wyniku z 2015 roku.
Do państw członkowskich UE trafiło niemal 95,6% jogurtów, napojów mlecznych i deserów wysłanych w I połowie bieżącego roku za granicę. Najważniejszym odbiorcą produktów z tej podgrupy była Wielka Brytania – przy 26% wzroście ilości do 7,9 tys. ton zaobserwowano tu 20% zwyżkę wartości do 9,05 mln EUR. Dało to Wielkiej Brytanii 18% udział w wartości danego wywozu z Polski. Na Węgry trafiły produkty z omawianej grupy za 4,72 mln EUR, tj. o 29% mniej niż przed rokiem. Pomimo to, kraj ten wciąż zajmuje pozycję drugiego odbiorcy jogurtów, napojów mlecznych, deserów itp. z Polski.
Natomiast wartość eksportu do Rumunii w I połowie bieżącego roku była zaledwie o 5% niższa niż w analogicznym przedziale czasowym 2015 r. i wynosiła 4,43 mln EUR. O 15% mniejsza była wartość wywozu do Czech - 4,31 mln EUR, a w przypadku Niemiec odnotowano 13% zniżkę do 4,27 mln EUR. O 33% wzrosła wartość wywozu na Litwę do 4,24 mln EUR. Włochy, które były jeszcze w 2014 roku głównym odbiorcą jogurtów, kefirów, deserów mlecznych itp. po raz kolejny zmniejszyły znacząco import tych artykułów z Polski. Wartość spadła o 95% do 216 tys. EUR.
Poza UE niewielkie ilości jogurtów i napojów mlecznych z Polski trafiały ponadto na Filipiny, gdzie odnotowano 53% zwyżki wartości eksportu do 449 tys. EUR. Mniej dynamicznie wzrosła wartość wywozu na Ukrainę, z 372 tys. EUR do 432 tys. EUR.