Handel zagraniczny produktami mlecznymi

Globalne zapotrzebowanie na produkty mleczne wpływał stymulująco na ich wywóz z Polski w okresie jedenastu miesięcy 2021 r.

Handel zagraniczny produktami mlecznymi


W wyniku czego przychody z wysyłki produktów mlecznych uzyskane przez krajową branżę mleczarską kształtowały się na poziomie większym niż rok wcześniej. Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w okresie styczeń–listopad 2021 r. wartość wywozu produktów mlecznych z Polski wyniosła 11 mld zł i była wyższa o 12% niż w analogicznym okresie 2020 r. Jednocześnie na zakup tego asortymentu wydatkowano 5,4 mld zł, czyli więcej o 15% niż w okresie styczeń– listopad 2020 r.

Dodatnie saldo obrotów handlowych artykułami mleczarskimi w okresie jedenastu miesięcy 2021 r. ukształtowało się w granicy 5,6 mld zł, a więc wyższej o 9% niż w okresie styczeń–listopad 2020 r. Ponad 65% wpływów z wywozu wygenerowała sprzedaż produktów mlecznych do krajów Unii Europejskiej - wzrost o 17% do 1,6 mld EUR. Najważniejszymi odbiorcami produktów mlecznych na rynku unijnym były: Niemcy z 19% wartości i 465 mln EUR, Czechy z 6% i 154 mln EUR, Włochy z 5% i 123 mln EUR, Niderlandy z 5% i 120 mln EUR oraz Rumunia z 4% i 97 mln EUR. Udział krajów pozaunijnych (nienależących do WNP) w wysyłce produktów mlecznych wyniósł 29%. Wpływy uzyskane z eksportu osiągnęły 708 mln EUR, tj. więcej o 5% niż w okresie styczeń–listopad 2020 r.

Największy udział w polskim wywozie miała Wielka Brytania - 5% wartości wywozu i 122 mln EUR, Chiny – 5% i 112 mln EUR, Algieria - 4% i 107 mln EUR, a także Arabia Saudyjska - 2% i 45 mln EUR. Udział wywozu artykułów mleczarskich do krajów WNP był nieznaczny i w okresie styczeń–listopad 2021 r. wyniósł 5%. Całkowita wartość wysłanych produktów uległa spadkowi o 2% do 126 mln EUR. Produkty mleczne eksportowano przede wszystkim na Ukrainę - 5% wartości wywozu i 110 mln EUR.


 


Tagi:
źródło: