W okresie pierwszych ośmiu miesięcy 2023 r. wpływy branży mleczarskiej z wysyłki produktów mlecznych ukształtowały się na poziomie mniejszym niż przed rokiem.
WedÅ‚ug wstÄ™pnych danych Ministerstwa Finansów w okresie styczeÅ„–sierpieÅ„ 2023 r. wartość wywozu produktów mlecznych z Polski wyniosÅ‚a 2,35 mld EUR i byÅ‚a niższa o 7% niż w analogicznym okresie 2022 r.
JednoczeÅ›nie na import tego asortymentu wydatkowano 1,09 mld EUR, czyli o 4% mniej niż w okresie styczeÅ„–sierpieÅ„ 2022 r.
Dodatnie saldo obrotów handlowych produktami mlecznymi w okresie pierwszych oÅ›miu miesiÄ™cy 2023 r. uksztaÅ‚towaÅ‚o siÄ™ na poziomie 1,27 mld EUR, a zatem niższym o 9% niż w porównywalnym okresie 2022 r.
Sprzedaż produktów mlecznych do krajów Unii Europejskiej wygenerowaÅ‚a 67% wpÅ‚ywów uzyskanych z wywozu na poziomie 1,58 mld EUR, tj. spadek o 13,5%.
Najważniejszymi odbiorcami produktów mlecznych na rynku unijnym byÅ‚y: Niemcy z 18% wartoÅ›ci za 423 mln EUR, Czechy z 6,5% za 152 mln EUR oraz WÅ‚ochy z 5% za 124 mln EUR.
UdziaÅ‚ krajów pozaunijnych stanowiÅ‚ 33% w wysyÅ‚ce produktów mlecznych z Polski. Przychody uzyskane z eksportu wyniosÅ‚y 781 mln EUR i byÅ‚y o 11,5% wyższe niż w okresie styczeÅ„–sierpieÅ„ 2022 r. NajwiÄ™kszy udziaÅ‚ w polskim wywozie spoÅ›ród krajów pozaunijnych miaÅ‚a Algieria z 5% wartoÅ›ci wywozu za 122 mln EUR, Wielka Brytania z 5% za 117 mln EUR, Ukraina z 3% za 74 mln EUR, Chiny z 3% za 63 mln EUR, a także Arabia Saudyjska z 2% za 45 mln EUR.
źródło: Gospodarz.pl/KOWR foto:
sxc.hu