Handel przetworami mleczarskimi z Polski

W 2013 roku branża mleczarska w Polsce notowała dobre wyniki. Niemniej największe korzyści przypadły przetwórcom nastawionych na sprzedaż eksportową – poinformował Bank BGŻ.

Handel przetworami mleczarskimi z Polski
Zdaniem analityków Banku BGŻ, w ciągu trzech pierwszych kwartałów bieżącego roku w zakładach zatrudniających co najmniej 50 osób, wartość przychodów wzrosła o 9% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Warto przy tym zaznaczyć, iż jednocześnie odnotowano aż 22% wzrost wartości sprzedaży zagranicznej. Wynika z tego, że w ubiegłym roku udział eksportu w przychodach firm z branży zwiększył się o blisko 2 punkty procentowe.
 
Informacje te są zgodne z danymi Ministerstwa Finansów, które wskazują, iż w okresie od stycznia do końca października 2013 roku wartość wywozu artykułów mleczarskich była o ponad 16% wyższa niż w analogicznym okresie 2012 roku i wyniosła 1332,0 mln euro. W przeliczeniu na polską walutę, przychody z eksportu zwiększyły się o 15% i ukształtowały na poziomie 5 567,4 mln zł.
 
Dobre wyniki w eksporcie przetworów mlecznych z Polski zostały osiągnięte dzięki wysokim ich cenom na rynku globalnym. Bowiem w ujęciu ilościowym wywóz wzrósł jedynie w obrębie serów i twarogów oraz serwatki.
 
W przypadku najważniejszego polskiego produktu eksportowego – serów, w omawianym okresie jego sprzedaż na rynki zagraniczne zwiększyła się o ponad 16% do 173,0 tys. ton. Było to możliwe dzięki zwiększeniu wysyłek do Rosji, aż o 37% r/r do 23,0 tys. ton w pierwszych dziesięciu miesiącach 2013 roku wobec 16,8 tys. ton w analogicznym okresie 2012 roku. Duże znaczenie miały również dostawy do Niemiec, dokąd trafiło o 24% więcej artykułów w ujęciu rocznym, czyli 20,3 tys. ton łącznie, oraz do Wielkiej Brytanii – wzrost o 24% do 8,3 tys. ton.
 
Jak wcześniej podano, trzy pierwsze kwartały 2013 roku charakteryzowały się także znacznym wzrostem wywozu serwatki z Polski – o 27% wyższym w relacji rocznej. Jego wolumen sięgnął bowiem 206,1 tys. ton. Co ciekawe, najwięcej tego produktu trafiło na rynki pozaunijne, a wśród najważniejszych odbiorców z krajów trzecich znalazły się: Chiny, Indonezja, Malezja i Tajlandia. Warto przy tym zaznaczyć, iż jeszcze w 2012 roku podstawowym rynkiem zbytu dla polskiej serwatki były państwa unijne z 55% udziałem w eksporcie.
 
W przypadku pozostałych artykułów mleczarskich odnotowano spadek wolumenu wywozu, przy jednoczesnym wzroście wartości sprzedaży. Największe zniżki obserwowano w obrębie eksportu mleka w proszku – o ponad 20% w ciągu roku do poziomu 78,3 tys. ton. Z kolei wysyłki masła obniżyły się o blisko 2% r/r i wyniosły 27,3 tys. ton.
 
Według analityków Banku BGŻ, w pierwszej połowie 2014 roku sprzedaż przetworów mleczarskich będzie nadal rosła, m.in. dzięki osłabieniu złotego. Niemniej, tendencja ta wyhamuje ze względu na nasilenie konkurencji na rynku światowym.


Tagi:
źródło: