Eksportu produktów mlecznych z UE
Wśród głównych odbiorców, największy wzrost eksportu odnotowano do Arabii Saudyjskiej, gdzie sprzedaż zwiększyła się o 76% do 3,6 tys. t. W dalszym ciągu wzrastała sprzedaż serów do Japonii (o 10% do 5,2 tys. t) oraz do USA (o 7% do 9,9 tys. t). Przypomnijmy, że w 2015 r. wzrost sprzedaży do tych krajów wyniósł odpowiednio 48 i 17%, a udział eksportu serów do USA i Japonii stanowił 29% całkowitej ich sprzedaży na rynki trzecie. W styczniu br. eksport pełnego mleka w proszku (PMP) z UE zwiększył się o 9% do 33,4 tys. t. Przy stabilnych zakupach głównego odbiorcy - Omanu - główną przyczyną wzrostu były zwiększone zakupy ze strony Chin (z 0,5 do 2,8 tys.t) i Hong Kongu (z 0,8 do 2,3 tys. t). Sprzedaż odtłuszczonego mleka w proszku (OMP) zwiększyła się o 1% do 62,7 tys. t, pomimo, że dwaj główni importerzy OMP w 2015 r. - Algieria i Egipt - w styczniu br. dośćmocno ograniczyły swoje zakupy (po 24%).
Jak podaje Bank BGŻ BNP Paribas, wzrostowa tendencja została jednak podtrzymana przede wszystkim ze względu na większy eksport OMP do Wietnamu, Chin i Indonezji. Kontynuowana jest wzrostowa tendencja w eksporcie masła. Po 13% wzroście w 2015 r., także w styczniu br. sprzedaż masła poza ugrupowanie wzrosła o 8% do 11,0 tys. t. Główny odbiorca unijnego masła - USA – zwiększył zakupy o 46% do 1,3 tys. t. Najbardziej dynamiczne wzrósł natomiast eksport do Turcji (o 760% do 0,9 tys. t) i Korei Południowej (240% do 0,5 tys. t). Co ciekawe, wzrostowa˛ tendencje˛ w eksporcie w styczniu br. obserwowano także u największego eksportera produktów mleczarskich - Nowej Zelandii, skąd według danych GDA wyeksportowano 37 tys. t serów, tj. o 21% więcej niż przed rokiem. Sprzedaż OMP zwiększyła się o 14% do 52 tys. t, a PMP o 6% do 146 tys. t. Zmniejszył się jedynie eksport masła - o 4% do 57 tys. t. Wzrost wymiany handlowej w styczniu br. u głównych eksporterów nie był jednak wystarczającym bodźcem do wzrostu cen tych produktów.
Według danych USDA, w styczniu br. w porównaniu z grudniem 2015 r., w UE i Oceanii większość wyżej wymienionych produktów potaniała. Wyjątkiem było masło w Oceanii, którego ceny wzrosły o 1,2%. Co więcej, wg danych MMO, w UE spadki cen były kontynuowane. W pierwszych trzech tygodniach marca br. w porównaniu ze styczniem ceny PMP obniżyły się o 9%, masła o 8%. Sery były tańsze od 5 do 8%, a OMP o 2%.