Zgodnie z nowymi przepisami przewóz paliwa rolniczego ON jednorazowo w ilości powyżej 500 litrów (+/-10%) podlegać będzie monitoringowi za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych prowadzonej przez Krajową Administrację Skarbową (KAS).
W sytuacji, kiedy rolnik będzie chciał zakupić ON od hurtowników z usługą dostawy do gospodarstwa, obowiązek zgłoszenia transakcji spoczywać będzie na sprzedawcy. Po zgłoszeniu dostawca otrzyma od KAS numer referencyjny przypisany do konkretnej dostawy. Numer ten następnie udostępni przewoźnikowi, który przed rozpoczęciem transportu wprowadzi swoje dane do systemu, a po dostarczeniu paliwa przekaże go rolnikowi. Rolnik najpóźniej w następnym dniu roboczym zobowiązany jest zgłosić odbiór paliwa na platformie.
Gdy rolnik sam będzie przewoził zakupione paliwo, zobowiązany będzie najpierw zgłosić jego przewóz do KAS i uzyskać numer referencyjny. Dopiero po okazaniu tego numeru sprzedawca będzie mógł sprzedać paliwo. Po przywiezieniu paliwa do gospodarstwa rolnik jest jeszcze zobowiązany zgłosić ten fakt do systemu (najpóźniej w następnym dniu roboczym).
Nieprzestrzeganie tych zasad zagrożone będzie karami finansowymi od 10 do 20 tys. zł. Możliwe jest także czasowe zajęcie pojazdu. Kontrole w trakcie przewozu paliwa będą mogli przeprowadzać np. służby porządkowe i celne, liczyć się trzeba także z możliwością kontroli w trybie postępowania podatkowego lub celno – skarbowego, która może być wykonana w ciągu pięciu lat.
Obowiązki związane z zakupem paliwa mogą się okazać bardzo uciążliwe dla rolników, szczególnie w okresie natężenia prac, istnieje jednak możliwość, przeniesienia ich części na dostawcę. Niektóre z firm już deklarują możliwość dopełnienia za rolnika formalności związanych z dostawą paliwa, w tym przypadku niezbędne jest jednak stosowne upoważnienie do wykonywania tych działań.