Kategorie
Zobacz również tu
-
Ceny zbóż w kraju (6.04.2025)
2025-04-22 -
Ceny unijnej pszenicy
2025-04-22 -
Ceny unijnej kukurydzy
2025-04-22 -
Światowe ceny cukru spadły w marcu
2025-04-22 -
Ceny skupu świń rzeźnych (6.04.2025)
2025-04-22
Poznaj produkty
-
Kasza kukurydziana do celów spożywczych
2023-03-09 -
Ujeżdzalnie
2015-04-20 -
Stojak el 08 Remsz
2020-08-03 -
Silosy magazynowe
2014-01-08 -
Maszyny rolnicze SATOR
2011-06-08
KRIR: Projekt ustawy Prawo wodne wprowadza wiele wymagań i restrykcji, które spowodują spadek opłacalności produkcji rolniczej i rybackiej
Zarząd KRIR przekazał do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi stanowisko odnośnie rozwiązań proponowanych przez MRiRW do projektu ustawy Prawo wodne, oraz uwagi do ww. projektu.

W projekcie ustawy proponuje się opłaty za pobór wód „do celów rolniczych lub leśnych na potrzeby nawadniania gruntów i upraw w zakresie niebędącym zwykłym korzystaniem z wód, pobieranej za pomocą urządzeń technicznych" przy górnych jednostkowych stawkach: 0,82 zł za 1m3 pobranej wody powierzchniowej i 1,64 zł za 1m3 pobranej wody podziemnej (przy czym iemieccy rolnicy płacą 0,04 za 1m3 wody pobranej na potrzeby nawadniania wodami powierzchniowymi użytków rolnych i gruntów leśnych przy pomocy deszczowni).
Należy ponad to wyłączyć z systemu opłat stałych poboru wód do nawodnień gruntów i upraw.
Nawodnienia nie są prowadzone we wszystkich miesiącach w ciągu roku oraz w latach o wystarczających opadach. Potrzeby w zakresie poboru wód wynikają z długotrwałego braku np. opadów atmosferycznych, na które rolnik nie ma wpływu.
Ponadto nawodnienia gruntów i upraw mają pozytywny wpływ na środowisko, retencjonowanie wody w zlewni, ograniczenie odpływu, (co ma znaczenie nie tylko z uwagi na ochronę ilości, ale również, jakości zasobów wodnych):
- rolnicy wykonując nawodnienia (podsiąkowe, z regulowanym odpływem, deszczowanie) z użyciem wód powierzchniowych wnoszą wkład w retencjonowanie wody, ochronę ekosystemów zależnych od wód oraz przyczyniają się do wymiernych korzyści dla środowiska przyrodniczego.
- inne wymierne korzyści wysokiego uwilgotnienia to utrzymanie gleb torfowych, zapobieganie uwalnianiu się dwutlenku węgla – gazu cieplarnianego. Nie bez znaczenia jest również zachowanie walorów przyrodniczych łąk i pastwisk.
Należy wprowadzić konieczność utrzymania zwolnienia z opłat za pobór wód powierzchniowych do nawodnień.
4. Zastrzeżenia samorządu rolniczego budzi zaproponowany system opłat stałych. Nie jest jasne czy za pobór wody powyżej 10%/30% udokumentowanych zasobów wód/SNQ naliczane będą równe opłaty dla wszystkich podmiotów pobierających wodę z danego obszaru/zlewni. Czy też podmioty, które później otrzymały pozwolenie wodnoprawne lub później rozpoczęły działalność, w ramach której niezbędny jest pobór wód będą płacić więcej. Te kwestie powinny być ujęte w sposób jasny w projektowanych przepisach ustawy.
Podsumowując, projekt ustawy Prawo wodne wprowadza wiele wymagań finansowych i restrykcji, które spowodują spadek opłacalności produkcji rolniczej i rybackiej, która w obliczu istniejącego kryzysu na rynkach rolnych, może spowodować upadek wielu gospodarstw i zmniejszenie konkurencyjności w stosunku do innych krajów Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie wydaje się spójny z założeniami Rządu, które dążą do redukcji biurokracji.
