UOKiK - śruty rzepakowa, sojowa i DDGS nie są produktami rolnymi lub spożywczymi w rozumieniu ustawy o przewadze kontraktowej

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 517) określa zasady i tryb przeciwdziałania, w celu ochrony interesu publicznego, praktykom nieuczciwie wykorzystującym przewagę kontraktową przez nabywców produktów rolnych lub spożywczych lub dostawców tych produktów, jeżeli to wykorzystywanie wywołuje lub może wywołać skutki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

UOKiK - śruty rzepakowa, sojowa i DDGS nie są produktami rolnymi lub spożywczymi w rozumieniu ustawy o przewadze kontraktowej
UstawÄ™ stosuje siÄ™ do umów nabycia produktów rolnych lub spożywczych, z wyÅ‚Ä…czeniem dostaw bezpoÅ›rednich w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeÅ„stwie żywnoÅ›ci i żywienia zawieranych miÄ™dzy nabywcami tych produktów a ich dostawcami.
 
PrzewagÄ… kontraktowÄ… w rozumieniu ustawy (po nowelizacji, która weszÅ‚a w życie dnia 11 grudnia 2018 r.) jest wystÄ™powanie znacznej dysproporcji w potencjale ekonomicznym nabywcy wzglÄ™dem dostawcy albo dostawcy wzglÄ™dem nabywcy. Należy przy tym podkreÅ›lić, iż sam fakt posiadania przewagi kontraktowej nie jest zabroniony. Niedozwolone jest natomiast jej nieuczciwe wykorzystywanie, tj. takie, które jest sprzeczne z dobrymi obyczajami i zagraża istotnemu interesowi drugiej strony umowy (lub go narusza). Ustawa wskazuje w art. 7 ust. 3 przykÅ‚adowe formy nieuczciwych praktyk takie jak:
  • nieuzasadnione rozwiÄ…zanie umowy lub zagrożenie rozwiÄ…zaniem umowy;
  • przyznanie wyÅ‚Ä…cznie jednej stronie uprawnienia do rozwiÄ…zania umowy, odstÄ…pienia od niej lub jej wypowiedzenia;
  • uzależnianie zawarcia lub kontynuowania umowy od przyjÄ™cia lub speÅ‚nienia przez jednÄ… ze stron innego Å›wiadczenia, niemajÄ…cego rzeczowego ani zwyczajowego zwiÄ…zku z przedmiotem umowy;
  • nieuzasadnione wydÅ‚użanie terminów pÅ‚atnoÅ›ci za dostarczone produkty rolne lub spożywcze.
Kluczowe dla zastosowania niniejszej ustawy jest jednak pojÄ™cie produktu rolnego lub spożywczego. W art. 5 ust. 3 ustawy o przewadze kontraktowej, ustawodawca formuÅ‚ujÄ…c definicjÄ™ pojÄ™cia produktu rolnego lub spożywczego, zastosowaÅ‚ odwoÅ‚anie do istniejÄ…cej już definicji pojÄ™cia Åšrodka spożywczego wprowadzonej artykuÅ‚em 2 rozporzÄ…dzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiajÄ…cego ogólne zasady i wymagania prawa żywnoÅ›ciowego, powoÅ‚ujÄ…cego Europejski UrzÄ…d ds. BezpieczeÅ„stwa Å»ywnoÅ›ci oraz ustanawiajÄ…cego procedury w zakresie bezpieczeÅ„stwa żywnoÅ›ci (Dz. Urz. WE L 31 z 01.02.2002, str. 1, z późn. zm.- Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 463).
 
Jak wskazano w art. 2 w/w rozporzÄ…dzenia "żywność” (lub "Å›rodek spożywczy”) oznacza jakiekolwiek substancje lub produkty, przetworzone, częściowo przetworzone lub nieprzetworzone, przeznaczone do spożycia przez ludzi lub, których spożycia przez ludzi można siÄ™ spodziewać, przy czym pojÄ™cie "Å›rodek spożywczy” obejmuje napoje, gumÄ™ do żucia i wszelkie substancje, Å‚Ä…cznie z wodÄ…, Å›wiadomie dodane do żywnoÅ›ci podczas jej wytwarzania, przygotowania lub obróbki.
 
W treÅ›ci omawianego artykuÅ‚u sformuÅ‚owano także katalog wyÅ‚Ä…czeÅ„, z którego wynika, że "Å›rodek spożywczy” nie obejmuje:
  • pasz;
  • zwierzÄ…t Å»ywych, chyba że majÄ… być one wprowadzone na rynek do spożycia przez ludzi;
  • roÅ›lin przed dokonaniem zbiorów;
  • produktów leczniczych w rozumieniu dyrektyw Rady 65/65/EWG i 92/73/ EWG;
  • kosmetyków w rozumieniu dyrektywy Rady 76/768/ EWG;
  • tytoniu i wyrobów tytoniowych w rozumieniu dyrektywy Rady 89/622/ EWG;
  • narkotyków lub substancji psychotropowych w rozumieniu Jedynej konwencji o Å›rodkach odurzajÄ…cych z 1961 r. oraz Konwencji o substancjach psychotropowych z 1971  r.
  • pozostaÅ‚oÅ›ci i zanieczyszczeÅ„.
W przesłanym piśmie wskazano, że problemem jest cena śruty rzepakowej i sojowej oraz DDGS. Biorąc pod uwagę powyższe, nie można uznać tych pasz za produkty rolne lub spożywcze w rozumieniu ustawy o przewadze kontraktowej, a w konsekwencji jej przepisy nie znajdą zastosowania w niniejszej sprawie.


Tagi:
źródło: