Ponadto, podmioty działające w ramach RHD powinny prowadzić rejestr wysyłek uppz i powiązanych z nimi dokumentów handlowych. Rejestry powinny zawierać następujące informacje o każdej partii wysyłanych uppz:
-
gatunek zwierząt (dotyczy materiału kategorii 3);
-
ilość materiału;
-
data odbioru materiału;
-
nazwa, adres, numer zatwierdzenia odbiorcy;
-
nazwa, adres, numer rejestracyjny przewoźnika (jeśli przewoźnik jest inny niż odbiorca).
Wykaz zakładów sektora utylizacyjnego jest dostępny na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Weterynarii pod następującym linkiem: https://pasze.wetgiw.gov.pl/uppz1/demo/index.php?l=pl.
Aktualnie obowiązujące przepisy prawa dopuszczają możliwość wykorzystania ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego bezpośrednio w żywieniu psów i kotów przebywających w gospodarstwie, wyłącznie w przypadku dokonywania uboju zwierząt na potrzeby własne.
-
Czy konieczna jest weryfikacja skuteczności mycia i dezynfekcji powierzchni poprzez pobieranie wymazów czystościowych, czy wystarczy jedynie ocena wizualna?
Kwestia sposobu weryfikacji skuteczności procesu mycia i dezynfekcji zależna jest od oceny ryzyka konkretnego przypadku. W zależności od okoliczności weryfikacja tego procesu jest możliwa w oparciu o ocenę wizualną bądź niezbędne jest wykonanie badań mikrobiologicznych. Powyższa kwestia co do zasady jest uzależniona od decyzji podmiotu wytwarzającego żywność. Jednakże należy podkreślić, że w niektórych przypadkach przepisy rozporządzenia (WE) Komisji nr 2073/2005 z dnia 15 listopada 2005 r. w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych (Dz. Urz. UE L 338 z 22.12.2005, str. 1, z późn. zm.) wskazują wprost kiedy konieczne jest pobranie wymazów z powierzchni i tak np. w odniesieniu do żywności gotowej do spożycia, która może stanowić zagrożenie dla zdrowia publicznego ze względu na obecność bakterii Listeria monocytogenes, należy pobierać próbki z obszarów produkcyjnych oraz sprzętu w celu sprawdzenia obecności tych bakterii.
-
Czy kontrolujący za przeprowadzoną kontrolę pobiera opłatę?
Przepisy rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie wysokości opłat za czynności wykonywane przez Inspekcję Weterynaryjną, miejsc pobierania opłat oraz zakresu i sposobu przekazywanych informacji Komisji Europejskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 388) nie określają opłat za kontrole związane z rolniczym handlem detalicznym. W świetle ww. przepisów prawa, co do zasady kontrolujący za przeprowadzoną kontrolę nie powinien pobierać opłaty za kontrole związane z rolniczym handlem detalicznym.
Czytaj dalej na następnej stronie...