Proponowane zmiany rozporządzenia wydają się być korzystne zarówno dla podmiotów importujących, producentów, przetwórców i finalnego konsumenta, ale zdaniem samorządu rolniczego są niewystarczające.
Projekt rozporządzenia poszerza wykaz artykułów rolno-spożywczych o:
-
świeże, przeznaczone do przetwórstwa przemysłowego: wiśnie, śliwki, truskawki i poziomki, maliny, porzeczki czarne, porzeczki czerwone. Minimalne ilości podlegające kontroli jakości handlowej to 5 ton,
-
warzywa, owoce, orzechy, skórki z owoców i pozostałe części roślin zakonserwowane cukrem- sprowadzane z krajów trzecich w minimalnej ilości 1 tona,
-
żurawiny, inaczej przetworzonej lub zakonserwowanej. Proponowana minimalna ilość podlegająca kontroli jakości handlowej to -1 tona,
-
oliwę z oliwek najwyższej jakości z pierwszego tłoczenia, oraz pozostałą oliwę z oliwek z pierwszego tłoczenia w minimalnej ilości 0,1 tony,
-
pozostałą oliwę i jej frakcje, niemodyfikowane chemiczne, do celów spożywczych w minimalnej ilości 0,5 tony,
Obecnie w/w artykuły nie podlegają kontrolom Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, a odnotowuje się wzrost ich obrotu. Z uwagi, na pochodzenie z krajów trzecich, istnieje wiele czynników pogarszających ich jakość w trakcie transportu i przechowywania.
Druga zmiana w projekcie rozporządzenia dotyczy obniżenia zmiany minimalnej ilości podlegającej kontroli jakości handlowej dla:
-
łuszczonych ziaren gryki, dla celów spożywczych, z 5 ton do ilości
minimalnej -1 tony.
Dostawcami gryki są głównie: Litwa, Rosja i Ukraina, a jej import z roku na rok rośnie.
Problemem zgłaszanym przez rolników jest przywóz gryki oznaczonej kodem CNR ex10081000. W obecnie obowiązującym rozporządzeniu przewóz gryki przeznaczonej do celów spożywczych z krajów poza unijnych kontrolowany jest na granicy w przypadku przewozy ilości większej niż 5 ton. Samorząd rolniczy odbiera wiele sygnałów od rolników, którzy zarzucają zbyt duży import gryki z Ukrainy i spadek cen gryki na skupach w Polsce. Dlatego też wnosimy o zmianę przepisów w zakresie minimalnej ilości podlegającej kontroli jakościowej i ilościowej gryki przeznaczonej na cele spożywczej, z 5 ton do 1 tony.
Proponowane zmiany, choć nie obejmują wszystkich oczekiwanych pozycji w załączniku do rozporządzenia, należy ocenić pozytywnie, bo pozwalają na dodatkową weryfikację jakości handlowej w ramach przeprowadzanych kontroli przez IJHARS. Chroni to polskie przedsiębiorstwa przez nieuczciwymi praktykami handlowymi. Zasięg tych zmian i rozporządzenia jest jednak ograniczony, zawężony ustawą z 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw oraz rynku chmielu, i z pewnością nie jest odpowiedzią na oczekiwania rolników - producentów, którzy chcą takich zmian legislacyjnych, które zapewnią ochronę rodzimej produkcji.
Zgodnie ze zgłaszanymi wnioskami rolników z wschodnich regionów Polski samorząd rolniczy proponuje, by obowiązkowa kontrola jakościowa i ilościowa prowadzona przez organy IJHARS, w przypadku świeżych owoców tj. wiśni, śliwek, truskawek, poziomek, malin, porzeczek czarnych, porzeczek czerwonych prowadzona była w wysokości niższej niż proponowana w projekcie nowelizowanego rozporządzenia - to jest 1 tony.
Przy okazji nowelizacji rozporządzenia, należy również zmienić przepis dotyczący minimalnej ilości podlegającej kontroli jakości przy imporcie artykułów będących różnego rodzaju przyprawami, m.in. pieprzu, cynamonu, imbiru, anyżu. Jeżeli zestawimy wielkość masową opakowań przeznaczonych do obrotu, z 1 toną, jako minimalną ilością podlegającą kontroli, to wydaje się nieuzasadnione.