Handel zagraniczny produktami mięsnymi

W pierwszym kwartale 2024 r. sprzedaż zagraniczna mięsa, przetworów, żywca i tłuszczów zwierzęcych generowała największe przychody w polskim eksporcie rolno-spożywczym i miała 20% udział w jego wartości.

Handel zagraniczny produktami mięsnymi
W okresie styczeń–marzec 2024 r. przychody z tytułu sprzedaży za granicę mięsa, przetworów mięsnych, tłuszczów i żywca wyniosły około 2,5 mld EUR i były niższe o 0,7% niż przed rokiem.

Blisko 49% przychodów w grupie produktów mięsnych generowała sprzedaż zagraniczna produktów drobiowych. W pierwszych trzech miesiącach 2024 r. z Polski wysłano mięso, przetwory i żywiec drobiowy o wartości 1,2 mld EUR, czyli mniejszej o 2% niż przed rokiem. Wolumen wywozu tego asortymentu wyniósł 540 tys. ton i był o 7% większy niż w porównywalnym okresie 2023 r.

Jednocześnie do Polski sprowadzono 42 tys. ton drobiu, czyli mniej o 25% niż w pierwszym kwartale 2023 r. W okresie styczeń–marzec 2024 r. wolumen eksportu produktów wołowych i cielęcych z Polski wzrósł o 2% do 133 tys. ton, a przychody uzyskane z tego tytułu zwiększyły się o 1% i wyniosły 640 mln EUR.

Większy był również import asortymentu wołowego i cielęcego o 10%, który wyniósł 18 tys. ton, a wydatki z tego tytułu zwiększyły się o 10% do 81 mln EUR.

Mięsa, przetworów i tłuszczów wieprzowych oraz żywca wyeksportowano 154 tys. ton, czyli mniej o 2% niż w tym samym okresie 2023 r., a wartość eksportu tego asortymentu wzrosła o 2% do 499 mln EUR.

W tym okresie do Polski sprowadzono 237 tys. ton produktów wieprzowych, a zatem więcej o 3% niż przed rokiem za 706 mln EUR. Wartość zaimportowanych produktów wieprzowych była wyższa o 13% niż w tym samym okresie 2023 r. Około 132 mln EUR wyniosły przychody z eksportu pozostałych gatunków mięs, przetworów i żywca.


Tagi:
źródło: