Rosną oczekiwania produkcji na Ukrainie w miarę zaawansowania zbiorów

Zbiory zbóż i oleistych na Ukrainie zbliżyły się do 20 mln ton (na 04.08.2023), a perspektywy produkcji wciąż rosną. Chociaż powierzchnia zasiewów jest o 2,2 mln ha mniejsza niż przed rokiem, to korzystna pogoda i dużo lepsze plony przełożą się na wzrost tegorocznej produkcji zbóż i nasion oleistych.

Rosną oczekiwania produkcji na Ukrainie w miarę zaawansowania zbiorów
UkraiÅ„ski ZwiÄ…zek Zbożowy (UZA) podniósÅ‚ o blisko 8 mln ton do 76,8 mln ton swoje szacunki krajowych zbiorów zbóż i nasion oleistych. Dla porównania w 2022 roku wedÅ‚ug UZA zbiory wyniosÅ‚y 73,8 mln ton zbóż i roÅ›lin oleistych.

Związek uważa, że produkcja prawdopodobnie obejmie 26,9 mln ton kukurydzy, 20,2 mln ton pszenicy, 5,2 mln ton jęczmienia, 13,9 mln ton nasion słonecznika i 3,9 mln ton rzepaku.

UZA oczekuje teraz, że eksport może siÄ™gnąć 48 mln ton nasion oleistych i zbóż w rozpoczÄ™tym w lipcu sezonie 2023/24. Oznaczać to bÄ™dzie spadek o 10 mln ton w porównaniu z poprzednim sezonem, kiedy to przychody z tego tytuÅ‚u osiÄ…gnęły okoÅ‚o 20 miliardów dolarów.

UkraiÅ„ski ZwiÄ…zek Zbożowy szczególnie podkreÅ›la, że generalnie eksport zboża i roÅ›lin oleistych w nowym sezonie (2023/2024) osiÄ…gnie wskazany poziom (48 mln ton), jeÅ›li Ukraina bÄ™dzie mogÅ‚a eksportować przez swoje porty czarnomorskie, a także pod warunkiem poprawy i taÅ„szej logistyki alternatywnych tras, w szczególnoÅ›ci trasy przez Dunaj.

Jednak w obliczu rosyjskiej blokady żeglugi na Morzu Czarnym i ataku na infrastrukturÄ™ portowÄ… niezwykle ważne jest, aby alternatywne szlaki eksportowe byÅ‚y zbliżone do kosztów logistyki morskiej.

W tym celu UZA zaapelowaÅ‚a do Komisji Europejskiej o wprowadzenie odszkodowaÅ„ dla europejskich przewoźników za transport ukraiÅ„skiego zboża od granicy Ukrainy do europejskich portów.

Pozwoli to ukraiÅ„skim producentom na pozostawienie marginesu, który teraz zmuszeni sÄ… przeznaczyć na dużo droższÄ… logistykÄ™. PomysÅ‚ UZA byÅ‚ aktywnie wspierany przez europejskie stowarzyszenie COCERAL, które również zwróciÅ‚o siÄ™ do Komisji Europejskiej z listem poparcia dla propozycji UZA.

Ponadto Rumunia potwierdziła utworzenie na swoich wodach terytorialnych kotwicowisk do przeładunku ukraińskiego zboża z barek na większe statki Handysize i Panamax, co usprawni logistykę na Dunaju.


Tagi:
źródło: