| Autor: redakcja1

Rosną oczekiwania produkcji na Ukrainie w miarę zaawansowania zbiorów

Zbiory zbóż i oleistych na Ukrainie zbliżyły się do 20 mln ton (na 04.08.2023), a perspektywy produkcji wciąż rosną. Chociaż powierzchnia zasiewów jest o 2,2 mln ha mniejsza niż przed rokiem, to korzystna pogoda i dużo lepsze plony przełożą się na wzrost tegorocznej produkcji zbóż i nasion oleistych.

Rosną oczekiwania produkcji na Ukrainie w miarę zaawansowania zbiorów
Ukraiński Związek Zbożowy (UZA) podniósł o blisko 8 mln ton do 76,8 mln ton swoje szacunki krajowych zbiorów zbóż i nasion oleistych. Dla porównania w 2022 roku według UZA zbiory wyniosły 73,8 mln ton zbóż i roślin oleistych.

Związek uważa, że produkcja prawdopodobnie obejmie 26,9 mln ton kukurydzy, 20,2 mln ton pszenicy, 5,2 mln ton jęczmienia, 13,9 mln ton nasion słonecznika i 3,9 mln ton rzepaku.

UZA oczekuje teraz, że eksport może sięgnąć 48 mln ton nasion oleistych i zbóż w rozpoczętym w lipcu sezonie 2023/24. Oznaczać to będzie spadek o 10 mln ton w porównaniu z poprzednim sezonem, kiedy to przychody z tego tytułu osiągnęły około 20 miliardów dolarów.

Ukraiński Związek Zbożowy szczególnie podkreśla, że generalnie eksport zboża i roślin oleistych w nowym sezonie (2023/2024) osiągnie wskazany poziom (48 mln ton), jeśli Ukraina będzie mogła eksportować przez swoje porty czarnomorskie, a także pod warunkiem poprawy i tańszej logistyki alternatywnych tras, w szczególności trasy przez Dunaj.

Jednak w obliczu rosyjskiej blokady żeglugi na Morzu Czarnym i ataku na infrastrukturę portową niezwykle ważne jest, aby alternatywne szlaki eksportowe były zbliżone do kosztów logistyki morskiej.

W tym celu UZA zaapelowała do Komisji Europejskiej o wprowadzenie odszkodowań dla europejskich przewoźników za transport ukraińskiego zboża od granicy Ukrainy do europejskich portów.

Pozwoli to ukraińskim producentom na pozostawienie marginesu, który teraz zmuszeni są przeznaczyć na dużo droższą logistykę. Pomysł UZA był aktywnie wspierany przez europejskie stowarzyszenie COCERAL, które również zwróciło się do Komisji Europejskiej z listem poparcia dla propozycji UZA.

Ponadto Rumunia potwierdziła utworzenie na swoich wodach terytorialnych kotwicowisk do przeładunku ukraińskiego zboża z barek na większe statki Handysize i Panamax, co usprawni logistykę na Dunaju.


Tagi:
źródło: