Ceny paliw w na stacjach
Najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. śląskim: 4,31 zł/l (+2 gr/l od 12 października), najdroższy zaś zachodniopomorskie: 4,45 zł/l (+3 gr/l przez ostatnich 7 dni). Największe zmiany tego notowania to opolskie: +6 gr/l przy średniej 4,45 zł/l.
Stacje śląskie mają też najtańszą benzynę: średnia 4,48 zł/l (+4 gr/l); a zachodniopomorskie najdroższą: 4,65 zł/l (+3 gr/l przez ostatnie 7 dni). Największe zmiany tego notowania to świętokrzyskie: +7 gr/l przy średniej 4,56 zł/l.
Województwo podkarpackie to od pewnego czasu najtańszy autogaz: 1,87 zł/l (-3 gr/l). Najdroższy ponownie zachodniopomorskie: 2,06 zł/l (-1 gr/l). Największe zmiany tego notowania to podkarpackie: -3 gr/l przy średniej 1,87 zł/l.
Ceny paliw w hurcie
W hurcie paliwowym po ostatnich podwyżkach jest delikatna korekta. Polskie rafinerie obniżają cenę benzyny średnio o 9 zł/m3, a oleju napędowego o 3 zł/m3 (netto w temp. ref. 15°C). W ciągu ostatnich 30 dni Pb95 zdrożała jednak w hurcie średnio 82 zł/m3 [Pb98 85 zł/m3], a ON 140 zł/m3.
W porównaniu z 12 lutego, czyli tegorocznym „dołkiem cenowym”, kiedy było na stacjach najtaniej, oba paliwa podstawowe w hurcie są droższe odpowiednio: 17 i 22% (olej napędowy do celów grzewczych [ONG] +31%!).
W przeliczeniu na liczby bezwzględne oznacza to, że benzyna i olej napędowy kupowane w polskich rafineriach przez operatorów stacji paliw do odsprzedaży detalicznej kierowcom są droższe odpowiednio: 64 i 68 gr/l brutto.
W wyniku tego średnie marże detaliczne polskich stacji w okresie 01.01-19.10.2016 r. ukształtowała się na poziomie 1,79% ceny 1 litra paliwa.
Ceny paliw na giełdach
Jak wskazuje Polska Izba Paliw Płynnych, silne wzrosty, jakie ostatnio obserwowano w polskich rafineriach, są odbiciem wydarzeń światowych. Tam zaś – mimo wciąż istotnej nadpodaży ropy naftowej i jej przetworów – obserwacja zmian dziennych notowań paliw gotowych (rynek ARA) daje wrażenia podobne do jazdy na rollercoasterze.
Według agencji Bloomberg w okresie 07.09-19.10.2016 benzyna odnotowała wzrost prawie 12-proc. Olej napędowy w tym czasie drożał ponad 13%. Oba paliwa notowały, odpowiednio: -0,05 i +2,17%.