W połowie 28-go tygodnia 2022 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 7,51 zł/l i 7,56 zł/t. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena średnia popularnej 95-ki spadła o 23 grosze na litrze, a cena diesla obniżyła się o 18 groszy na litrze.
W tym samym czasie autogaz potaniał średnio o 5 groszy, do 3,39 zł/l.
W hurcie w tygodniu kończącym się 13-go lipca ceny benzyny 95-oktanów obniżyły się o 3 grosze, a ON potaniał o 1 grosz na litrze. Jest to efekt olbrzymiej przeceny na rynku ropy (do ok. 100 usd/b Brent), który zniwelowany został w dużej części przez osłabienie złotego wobec dolara (do ok. 4,78 zł/usd - najwyżej w historii).
Warto w tym miejscu zauważyć, że faktyczne zakupy paliw na stacjach są często jeszcze znacznie tańsze, a to za sprawą 30/40-groszowego upustu wakacyjnego wprowadzonego przez Orlen dla uczestników programu lojalnościowego. W odpowiedzi na promocję Orlenu kolejne stacje wprowadzają obniżki cen paliwa. Rabaty zaproponował Lotos i BP, a ostatnio do tego grona dołączyła sieć stacji Moya.
Ceny średnie paliw w detalu: 13-07-2022 / zmiana tygodniowa:
• Pb98: 8,19 zł/l (-14 gr/l);
• Pb95: 7,51 zł/l (-23 gr/l);
• ON: 7,56 zł/l ( -18 gr/l);
• LPG: 3,39 zł/l (-6 gr/l).
Już dawno zapomnieliśmy o tym, że rząd obniżył stawkę VAT na paliwa z 23% do 8%. Gdyby nie to, ceny benzyny i diesla byłyby o ok. 1 zł/l wyższe niż obecnie. Niższy VAT nie pomaga niestety przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT).
źródło: Gospodarz.pl/WGT S.A./Andrzej Bąk foto:
sxc.hu