Copa-Cogeca ostrzegła, że takie rozwiązanie grozi nie tylko przyszłości unijnego przemysłu biopaliw, ale również dostawom żywności, a także jest przeciwne strategii UE na rzecz wzrostu i zatrudnienia (Europa 2020) oraz celom w zakresie ochrony klimatu i energii. W opinii Copa-Cogeca w rolnictwie i przemyśle dokonano olbrzymich inwestycji na rzecz sektora biopaliw w oparciu o zobowiązania instytucji europejskich dot. zagwarantowania, że do 2020 r. 10 % paliw wykorzystywanych w transporcie będzie pochodzić z odnawialnych źródeł energii.
Głosowanie COM ENVI jest nie do przyjęcia. Doprowadzi ono do podwyższonej konsumpcji paliw kopalnych i wyższych emisji CO2 w transporcie do 2020 r. Niektóre podmioty już opracowały plany na 2020 r., które przekraczają 5,5 %. Głosowanie nad ograniczeniem do 5,5 % położy kres rozwojowi sektora w wielu krajach i zagrozi 220000 miejsc pracy, przede wszystkim na europejskich obszarach wiejskich.
Takie rozwiązanie zagraża również dostawom pasz, jako że produkcja biopaliw jest korzystna dla sektora pasz, gdyż ziarna rzepaku można wykorzystać jednocześnie do produkcji biopaliw i pasz. Większa część ziarna pozostaje w sektorze pasz. Ponadto Copa-Cogeca odrzuca sprawozdania, które wykorzystano jako podstawą wprowadzenia czynnika ILUC dla dostawców paliw przedstawiających sprawozdania państwom członkowskim. Model wykorzystany w sprawozdaniu nie jest przejrzysty i nie nadaje się do precyzyjnego oszacowania zakresu zmiany użytkowania gruntów i wynikających z niej emisji gazów cieplarnianych ze względu na uchybienia w weryfikacji danych oraz poważne problemy metodologiczne.
Copa-Cogeca nalega więc, aby podczas głosowania w sprawie sprawozdania we wrześniu eurodeputowani zagwarantowali, że przemysł biopaliw będzie w przyszłości opłacalny. Argumenty za stosowaniem biopaliw są solidne. Biopaliwa przynoszą następujące korzyści: redukcję zależności od ropy naftowej oraz emisji gazów cieplarnianych, stabilizację rynków towarowych, stymulację zatrudnienia na obszarach wiejskich i gwarancję dostaw niezbędnych pasz. W odróżnieniu od podstawowych aspektów rynków, takich jak ceny ropy naftowej, kursy wymiany walut, ekstremalne warunki meteorologiczne i wprowadzane ad-hoc ograniczenia handlu biopaliwa nie wpływają na ceny żywności. W związku z tym Copa-Cogeca nalega, aby eurodeputowani zapewnili, że do 2020 r. przynajmniej 8 % paliw wykorzystywanych w transporcie będzie pochodzić z upraw żywieniowych. Ponadto domaga się, aby odrzucili oni czynnik ILUC i wielokrotne naliczanie. Wielokrotne naliczanie to statystyczna sztuczka, która wprowadza obywateli w błąd co do rzeczywistego poziomu obecności biopaliw w paliwach kopalnych oraz tworzy iluzję osiągania celów środowiskowych. Starania o ochronę gleb bogatych w węgiel oraz różnorodności biologicznej w państwach spoza UE powinny objąć również porozumienia dwustronne, wsparcie finansowe oraz porady prawne.