W połowie 23-go tygodnia 2022 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było zapłacić na krajowych stacjach średnio 7,95 i 7,50 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena średnia popularnej 95 wzrosła o 40 groszy na litrze, a diesel podrożał w tym czasie o 37 gr/l. W hurcie w ostatnich dniach ceny ustabilizowały się na bardzo wysokich poziomach.
Cena średnia autogazu spadła w ciągu tygodnia o 2 grosze do 3,57 zł/l.
Ceny średnie paliw w detalu: 08-06-2022 / zmiana tygodniowa:
• Pb98: 8,51 zł/l (+49 gr/l);
• Pb95: 7,95 zł/l (+40 gr/l);
• ON: 7,50 zł/l (+37 gr/l);
• LPG: 3,57 zł/l (-2 gr/l).
Już dawno zapomnieliśmy o tym, że rząd obniżył stawkę VAT na paliwa z 23% do 8%. Gdyby nie to, ceny benzyny i diesla byłyby o ok. 1 zł/l wyższe niż obecnie. Niższy VAT nie pomaga niestety przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT).
W hurcie (PKN Orlen) w skali tygodnia (1-8.06.2022) cena Pb95 spadła o symboliczny grosz (tydzień wcześniej wzrosła o 69 gr/l), a cena ON wzrosła o 22 grosze na litrze (+49 gr/l tydzień wcześniej). Cena hurtowa benzyny ustalała w tym tygodniu swoje historyczne maksima, przekraczając w hurcie 8,0 zł/l z VAT. Jednak diesel jest w hurcie jeszcze o blisko 60 gr/l tańszy od rekordu z 9-go marca 2022 (dotyczy ceny bez VAT).
Rożnica cen na korzyść ON spadła w cenniku hurtowym do 27 gr/l. Przez wiele miesięcy diesel był dużo droższy od benzyny, a zmiana relacji cenowych może wynikać ze spadku zużycia oleju opałowego. Możliwe jest też, że PKN Orlen włącza się do walki z inflacją, bo to właśnie ceny oleju napędowego wpływają bezpośrednio na koszty transportu, czy koszty produkcji w rolnictwie.
źródło: Gospodarz.pl/WGT S.A./Andrzej Bąk foto:
pixabay.com