W połowie 21-go tygodnia 2022 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było zapłacić na krajowych stacjach średnio 7,33 i 7,09 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena średnia popularnej 95 wzrosła o 10 groszy na litrze, ale diesel potaniał w tym czasie o 16 gr/l.
Cena średnia autogazu spadła o 5 groszy do 3,62 zł/l.
Ceny średnie paliw w detalu: 25-05-2022 / zmiana tygodniowa:
• Pb98: 7,86 zł/l (+9 gr/l);
• Pb95: 7,33 zł/l (+10 gr/l);
• ON: 7,09 zł/l (-16 gr/l);
• LPG: 3,62 zł/l (-5 gr/l).
Już dawno zapomnieliśmy o tym, że rząd obniżył stawkę VAT na paliwa z 23% do 8%. Gdyby nie to, ceny benzyny i diesla byłyby o ok. 1 zł/l wyższe niż obecnie. Niższy VAT nie pomaga niestety przedsiębiorcom, którzy płacą cenę netto (odliczają VAT).
W hurcie w skali tygodnia (18-25.05.2022) cena Pb95 obniżyła się o 23 gr/l, a cena ON o 20 groszy na litrze. Dokładnie tydzień wcześniej popularna 95-ka pobiła aż o 31 gr/l rekord ustanowiony 9-go marca. Teraz jest jeszcze o 9 groszy droższa od tego rekordu. Diesel był tydzień temu o 1,08 zł na litrze, a teraz jest o 1,28 zł/l tańszy od analogicznego rekordu wszechczasów (dotyczy ceny hurtowej bez VAT).
Zmiana relacji cenowych może wynikać ze spadku zużycia oleju opałowego. Możliwe jest też, że PKN Orlen włącza się do walki z inflacją, bo to właśnie ceny oleju napędowego wpływają bezpośrednio na koszty transportu, czy koszty produkcji w rolnictwie.
Od czasu inwazji Rosji na Ukrainę mocno wzrosły marże stacji paliw, które sięgają teraz 56 gr/l Pb95 i 66 gr/l ON. Zwykle modelowa marża stacji paliw wynosi 10 gr/l ON i ok. 20 gr/l Pb95. Poziom marż dyktują stacje należące do państwowego koncernu PKN Orlen.
źródło: Gospodarz.pl/WGT S.A./Andrzej Bąk foto:
pixabay.com