Podczas uroczystości otwarcia prezes Zarządu Międzynarodowych Targów Poznańskich Andrzej Byrt stwierdził, że targi te pokazują siłę smaku polskiej cywilizacji gastronomicznej. Przypomniał, że polskie specjały były często wspominane przez emigrantów i przytoczył fragment wiersza Juliana Tuwima „Kwiaty Polskie”, w którym przebywający poza krajem poeta tęskni za tradycyjną, polską kuchnią i smakiem polskich specjałów wspominając - Delicje przednie, chociaż skromne: Słoninki rożowawe plastry (…) Czółenka twardych jajek z chrzanem; Rolmopsy; owczy ser w talarki; Myśliwskich kabanosów parki (…) Chrzanowy sos i sos tatarski (…) Cielęce nóżki w galarecie”, a także srebrzystego ducha – wódkę koniecznie dużą, zimną i czystą.
Zastępca szefa Kancelarii Prezydenta Dariusz Młotkiewicz zapewnił, że prezydent Bronisław Komorowski jest miłośnikiem naszych regionalnych potraw, a także ogromnym zwolennikiem łączenia konkurencyjności, z tym co tradycyjne i ważne dla naszej kultury narodowej.
Minister rolnictwa i rozwoju wsi Stanisław Kalemba otwierając targi powiedział natomiast, że każdy może tutaj znaleźć swoje ulubione smaki i spróbować regionalnych, tradycyjnych specjałów wytwarzanych od lat wedle oryginalnych receptur w różnych, nawet najbardziej odległych zakątkach naszego kraju.
– Unikatowe wyroby przywiozły tu wszystkie urzędy marszałkowskie wraz z lokalnymi przetwórcami i producentami – powiedział minister Kalemba i dodał, że cenne jest to, że władze regionalne od lat wspierają rozwój produkcji tradycyjnych polskich produktów, promują rodzimą żywność, a także czynnie uczestniczą w kreowaniu warunków sprzyjających rozwojowi tego sektora.
Minister podkreślił duże zaangażowanie Związku Województw Rzeczypospolitej Polskiej na rzecz polityki jakości żywności. Zaznaczył, że ciągle rozrastająca się Lista Produktów Tradycyjnych, prowadzona wspólnie przez resort i marszałków województw świadczy o ogromnym potencjale rozwojowym polskiej żywności regionalnej i tradycyjnej.
Poinformował również, że w tym roku z inicjatywy resortu ruszyła 3 letnia kampania informacyjno-promocyjna pod nazwą „Trzy znaki smaku – Duma Regionu”.
– Mam nadzieję, że kampania przyczyni się do wykreowania mody na produkty z oznaczeniami geograficznymi oraz wzmocni popyt na produkty regionalne i tradycyjne – powiedział szef resortu.
Czytaj dalej na następnej stronie...