W czerwcu 2011 r. Komisja Europejska przedstawiła propozycję korekty finansowej w wysokość 79 903 343,33 euro dla wydatków poniesionych do dnia 15 października 2010 r. Natomiast dopiero 6 maja br. administracja RP otrzymała decyzję wykonawczą Komisji z 2 maja 2013 r. wyłączającą z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFORG), Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oaz Europejskiego Funduszu na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW).
Stanisław Kalemba wyraźnie zaznaczył, że rozmowy z Komisją Europejską trwały od 2011 r. i na każdym etapie strona polska przedstawiała szczegółowe wyjaśnienia w odniesieniu do poszczególnych zarzutów. W wyniku tego Komisja Europejska wycofała część zastrzeżeń, które były prezentowane na początkowym etapie postępowania.
Polska działała zgodnie z prawem i zdaniem MRiRW pomoc wypłacona dla 157 656 właścicieli gospodarstw rolnych o najniższych dochodach rolniczych w istotny sposób wpłynęła na rozwój najsłabszych polskich gospodarstw rolnych i pozytywnie ustosunkowała polskie środowisko rolnicze do członkowstwa Polski w UE. W ostatnio wystosowanym do Komitetu ds. Funduszy Europejskich proteście z 20 marca 2013 r., Polska podkreśliła, że korekta finansowa jest niewspółmierna do zastrzeżeń.
W związku z decyzją wykonawczą Komisji z 2 maja 2013 r. o wyłączeniu z finansowania wspólnotowego części wydatków poniesionych na przedmiotowe działanie, Polska, po szczegółowej analizie dokonanej przez ministerstwo rolnictwa i rozwoju wsi oraz ministerstwo spraw zagranicznych, złoży do Sądu Unii Europejskiej skargę o stwierdzenie nieważności przedmiotowej decyzji w części wyłączającej z finansowania wspólnotowego wydatki w zakresie tego działania. – Wykorzystamy wszystkie możliwości i całą dostępną procedurę odwoławczą – zapewnił minister Kalemba.
Polska nie jest odosobnionym krajem, na który KE nałożyła w ostatnim czasie korekty finansowe w ramach WPR. W decyzji z dnia 2 maja br. korekty finansowe zostały nałożone na 14 państw członkowskich. Porównując wysokość korekt nakładanych na Polskę w zakresie polityki rozwoju obszarów wiejskich z korektami dla innych państw członkowskich UE należy zauważyć, że na kwotę korekty wpływ ma zarówno fakt, iż Polska jest największym beneficjentem II filaru WPR (korekty są naliczane jako procent środków na dane działanie), jak i duże rozdrobnienie sektora rolnego w Polsce, zwiększające liczbę beneficjentów, złożoność prowadzonych działań i tym samym ocenę służb Komisji co do ryzyka dla środków UE.