Komisja rozpatrzyła informację Ministra Skarbu Państwa o aktualnym stanie prywatyzacji Przedsiębiorstwa Przemysłu Ziemniaczanego „Trzemeszno” Sp. z o.o. Informację przedstawił dyrektor Departamentu Prywatyzacji Ministerstwa Skarbu Państwa - Wojciech Chmielewski. Ministerstwo Skarbu Państwa w dniu 29 marca br. zamknęło bez rozstrzygnięcia proces prywatyzacji spółki PPZ „Trzemeszno” Sp. z o.o. Prowadzony przez MSP proces prywatyzacji spółki uwzględniał fakt istnienia roszczeń Konsorcjum w składzie: Lubelska Korporacja Finansowa Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie i Krzysztof Borkowski wobec Skarbu Państwa wynikających z :
-
prawomocnego wyroku sądu w sprawie zobowiązania Skarbu Państwa do zawarcia z Konsorcjum umowy sprzedaży udziałów Spółki,
-
prawomocnego wyroku sądu w sprawie odszkodowania dla konsorcjum za utraconą w 2005 r. dywidendę Spółki.
Zainteresowanie udziałem w prywatyzacji Spółki wyraziły następujące podmioty: Przedsiębiorstwo Przemysłu Spożywczego PEPEES S.A. z siedzibą w Łomży, spółka Plantatorsko-Pracownicza Trzemeszno Sp. z o.o. z siedzibą w Trzemesznie, Krajowa Spółka Cukrowa S.A. z siedzibą w Toruniu, Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe CHEMIROL Sp. z o.o. z siedzibą w Mogilnie. Z uwagi, że Ministerstwo Skarbu Państwa prowadzi analizę prawną innych możliwych do podjęcia scenariuszy prywatyzacji Spółki, poproszono, aby w możliwie najszybszym czasie resort przedstawił te założenia Komisji.
W posiedzeniu uczestniczyła podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Zofia Szalczyk.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja wysłuchała informacji na temat bieżącej działalności Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w tym:
-
wyników posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 7-8 lutego 2013 r. oraz posiedzenia Rady EU ds. Rolnictwa i Rybołówstwa w dniach 18-19 marca 2013 r.,
-
stanowiska Parlamentu Europejskiego w sprawie Wspólnej Polityki Rolnej 2014-2020.
Komisja została poinformowana o wstępnych efektach negocjacji Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2014-2020 odbytych w lutym i marcu br. Ważniejsze postanowienia z punktu widzenia Polski to zapewnienie możliwości kontynuowania uproszczonego modelu płatności bezpośrednich (SAPS) do 2020 r., możliwość przesuwania środków finansowych między filarami (w przypadku Polski z II do I filara do 25% koperty krajowej), wprowadzenie szeregu elementów upraszczających w ramach tzw. zazielenienia płatności bezpośrednich. Ponadto zwiększono z 10 do 12% udział koperty krajowej, jaką można przeznaczyć na płatności związane z produkcją.
Komisja wysłuchała informacji na temat wstępny, cukier, rolnistwo, sektor rolniczy, h założeń Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Zofia Szalczyk, przedstawiła założenia Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Nowe założenia PROW wykorzystują dotychczasowe doświadczenia, dając większe możliwości wyboru działań przez regiony w zależności od specyfiki.
Po konsultacjach społecznych w listopadzie i grudniu br. ostateczna wersja PROW zostanie przedstawiona do akceptacji Radzie Ministrów.
Podsekretarz stanu w MRiRW - Krystyna Gurbiel, przedstawiła założenia polityki spójności stwierdzając, że jest możliwość by w każdym z 11 celów strategicznych umieszczać działania z dziedziny rozwoju obszarów wiejskich i wykorzystywać środki z polityki spójności na sektor rolny.
Podsekretarz stanu w MRiRW - Tadeusz Nalewajk, zreferował działania podejmowane w ramach wspólnej organizacji rynków rolnych, stwierdzając, że udało się m.in. przedłużyć kwotowanie produkcji cukru do 2017 r., tj. o dwa lata gospodarcze.
Sekretarz stanu w MRiRW - Kazimierz Plocke poinformował, że do końca czerwca br. powinny zakończyć się porozumieniem negocjacje reformy Wspólnej Polityki Rybołówstwa. Projekt rozporządzenia o Europejskim Funduszu Morskim i Rybackim jest obecnie w trakcie prac w Komisji ds. Rybołówstwa Parlamentu Europejskiego. W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi trwają prace nad przygotowaniem Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze 2014-2020, obejmującego zagadnienia horyzontalne i finansowe obszarów morskich i rybackich.
W dyskusji posłowie pozytywnie ocenili priorytety zapisane w projekcie PROW, stwierdzając jednakże, że proponowana duża liczba działań może wpłynąć na wielkość środków finansowych na poszczególne działania oraz tym samym ograniczyć liczbę beneficjentów.