Kategorie
Zobacz również tu
-
Stosuj bezpiecznie środki ochrony roślin
2024-11-18 -
Wrześniowy skup mleka
2024-11-18 -
Ceny serów w Polsce (3.11.2024)
2024-11-18
Poznaj produkty
-
Wiaty
2016-01-04 -
MASZYNA DO OBIERANIA CEBULI
2017-06-26 -
Kretołap standardowy Pułapka na krety
2014-05-12 -
Lejek do rozsiewacza 300 litrów
2011-10-18
Stare opony to wyższe koszty
Zużyte opony zwiększają poślizg kół, a tym samym koszty uprawy roli. Tego faktu nikt nie kwestionuje. Jednak ze skali powodowanych "łysym" ogumieniem strat mało kto już sobie zdaje sprawę. Jak wysokie są to straty, pokazuje badanie, które firma Grasdorf Wennekamp przeprowadziła wspólnie z Uniwersytetem Hohenheim w Niemczech.
Wymagania odnośnie siły pociągowej ciągnika wzrastają, ponieważ w uprawie roli zwiększa się udział narzędzi biernych, które do prawidłowej pracy wymagają wyższych prędkości. Zapotrzebowanie na siłę pociągową w funkcji prędkości rośnie nieproporcjonalnie szybko. Dlatego tak ważne jest optymalnie dobrane i, co ważne, niezużyte ogumienie. Tylko takie zapewni sprawny transfer mocy silnika na glebę.
Specjalizująca się w produkcji różnego rodzaju felg, kół bliźniaczych i osprzętu oraz doborze i sprzedaży optymalnego ogumienia do maszyn rolniczych i budowlanych firma Grasdorf Wennekamp (reprezentowana w naszym kraju przez spółkę Grasdorf Koła Polska z Krapkowic), przeprowadziła we współpracy z Uniwersytetem w Hohenheim serię doświadczeń z oponami o różnym stopniu zużycia, aby ustalić, jaki ma on wpływ na poślizg kół i związane z tym koszty uprawy roli.
Podczas badania siły uciągu wykorzystano trzy opony: całkowicie nową, z bieżnikiem o wysokości 50 mm – oznaczoną jako 100%, zużytą w połowie, z bieżnikiem 25-milimetrowym – 50%, a także z ¼ bieżnika (wysokość 12,5 mm) – 25% (rys. 1).
W oponach „zużytych” bieżnik odpowiednio równomiernie sfrezowano, uzyskując w ten sposób wymaganą głębokość profilu. Wszystkie trzy opony pochodziły od tego samego producenta i miały ten sam rozmiar. Doświadczenia zostały wykonane przez Instytut Techniki Rolniczej Uniwersytetu w Hohenheim na polu testowym. W przypadku profilu „50%” poślizg kół zwiększa się w porównaniu z nową oponą o 18%, a w przypadku profilu „25%” – aż o 30% (rys. 2).
Zwiększony poślizg uszkadza glebę. Oprócz zmniejszenia siły uciągu, zwiększony poślizg kół przy stosowaniu zużytych opon prowadzi również do uszkodzeń gleby.
Czytaj dalej na nastepnej stronie...