Badanie zostało przeprowadzone przez ICF (International Classifcation of Functionig) dla Dyrekcji Generalnej ds. Działań w dziedzinie Klimatu. Miało ono na celu ocenę wpływu wyższego poziomu dodawanych biokomponentów w paliwach transportowych. Przeanalizowane wyniki udowodniły, że zwiększenie ilości etanolu w mieszankach benzynowych- na przykład od 5% do 10% lub 20% miałoby pozytywny wpływ na emisję pojazdów i jakość powietrza oraz przyczyniło się do zmniejszenia zależności od kopalnych produktów naftowych.
W raporcie, którym dysponuje Komisja Europejska stwierdzono, że zwiększone mieszanki etanolu w benzynie powodują zmniejszenie emisji tlenków azotu (NOx), węglowodorów (HC), tlenku węgla (CO) i cząstek stałych (PM). Przykładowo podano, że mieszanki etanolu zmniejszają emisję HC/CO/PM od 5 do 20% w porównaniu do benzyny bez zawartości etanolu. Badanie wykazało również, że porównując do obecnego poziomu blendingu, stosowanie wyższych mieszanin etanolu nie spowoduje niekorzystnych skutków emisji par w benzynie.
Wyniki te potwierdzają potrzebę wyższego poziomu blendingu benzyn z etanolem odnawialnym co pozwoli zwiększyć i wydajność i efektywność silników benzynowych przy jednoczesnym znacznym obniżeniu emisji.
Jak donosi ePURE badanie przeprowadzono w październiku 2015 r., ale zostało opublikowane dopiero latem br., czyli pół roku po tym , jak Komisja Europejska zaproponowała stopniowe wycofywanie po 2020 r. biopaliw wytwarzanych z surowców rolnych.
- To sprawozdanie Komisji po raz kolejny potwierdza wiele korzyści jakie przynosi etanol dla transportu w UE przyczyniając się do redukcji emisji gazów cieplarnianych - powiedział Emmanuel Desplechin, Sekretarz Generalny ePURE.