Kategorie
Zobacz również tu
-
2024-12-23
-
Globalne zbiory zbóż
2024-12-23 -
Ceny zbóż na giełdach towarowych (8.12.2024)
2024-12-23 -
Unijna produkcja trzody chlewnej
2024-12-23
Poznaj produkty
-
Przenośniki ślimakowe P S 220
2015-12-02 -
Ładowacz czołowy T248 – 2000 kg
2016-01-11 -
ŚWIETLIKI PŁASKIE
2011-11-22 -
ŁUPARKA DO DREWNA - seria 200 AVANT
2012-01-05
Wspólne doraźne kontrole IJHARS i ITD w zakresie warunków transportu i jakości handlowej przewożonych artykułów rolno-spożywczych.
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych wraz z Inspekcją Transportu Drogowego kontynuują cykliczne doraźne kontrole w zakresie warunków transportu i jakości handlowej przewożonych artykułów rolno-spożywczych na największe giełdy rolno-spożywcze w Polsce.
Wysoka temperatura bez wątpienia wpływa na bezpieczeństwo i jakość przewożonych mrożonek, jeśli transport nie odbywa się zgodnie z normami i właściwymi przepisami. W jakich warunkach są realizowane przewozy tego rodzaju wrażliwych produktów spożywczych - to sprawdzali wczoraj (24 lipca) inspektorzy ITD i IJHARS. We wczesnych godzinach porannych we wszystkich 16 województwach przeprowadzono wspólne działania kontrolne, sprawdzając pojazdy - chłodnie, które dostarczają mrożone artykuły spożywcze. Inspekcja Transportu Drogowego (ITD) zatrzymała do kontroli 332 środki transportu. Działania prowadzono na terenie całego kraju na wytypowanych odcinkach dróg oraz w pobliżu targowisk, giełd i rynków hurtowych.
- Przewóz żywności mrożonej może odbywać się tylko w pojazdach spełniających określone normy oraz warunki termiczne. Inspektorzy ITD sprawdzali stan techniczny pojazdów oraz wymagane dokumenty, w tym uprawniające do wykonywania przewozów drogowych oraz posiadanie certyfikatu ATP, który musi okazać kierujący pojazdem ciężarowym wykonujący międzynarodowe przewozy żywności. W trakcie tych działań stwierdzono tylko jeden przypadek przewozu artykułów spożywczych głęboko mrożonych bez certyfikatu ATP. Transport niezgodny z normami realizował niderlandzki przewoźnik. – mówi Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego.
W skontrolowanych przez inspektorów IJHARS samochodach-chłodniach przewożono lody, mrożone owoce i warzywa, mrożone frytki, mrożone pieczywo, mrożone dania gotowe i wyroby garmażeryjne. Skontrolowane ciężarówki, co do zasady, spełniały wszystkie wymagania i warunki konieczne do transportu tego typu żywności, jedynie w jednym przypadku inspektor nałożył grzywnę w postaci mandatu karnego.
- To satysfakcjonujące wyniki. – ocenia Przemysław Rzodkiewicz, Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. - W porównaniu do podobnej kontroli w roku ubiegłym, kiedy w co ósmym spośród skontrolowanych środków transportu odnotowano niewłaściwą temperaturę przewożenia produktów oraz niewłaściwy stan higieniczny pojazdów, widać, że jakość transportu artykułów mrożonych ulega stałej poprawie, co podnosi poziom bezpieczeństwa konsumentów.
To już kolejna w ostatnim czasie wspólna akcja obu Inspekcji. W czerwcu br. w 14 województwach wspólnie sprawdzono pojazdy dostarczające na giełdy rolno-spożywcze artykuły głównie importowane z krajów trzecich oraz takie, w przypadku których istnieje wysokie ryzyko zafałszowania (kraju pochodzenia). Kontrole przeprowadzono w pobliżu giełd towarowych m.in. w Broniszach pod Warszawą, we Wrocławiu, Bydgoszczy, Katowicach, Łodzi, Rzeszowie, Poznaniu. Wytypowano 14 lokalizacji – giełdy rolno-spożywcze, gdzie ruch pojazdów i obrót towarami, w tym importowanymi, jest duży.
Inspekcja Transportu Drogowego (ITD) zatrzymała ponad 170 ciężarówek, które mogły przewozić artykuły rolno-spożywcze. Inspektorzy IJHARS skontrolowali 43,0% środków transportu zatrzymanych przez ITD (65 samochodów). Nieprawidłowości w zakresie warunków transportu (przewożenie produktów w sposób niezapewniający utrzymania ich właściwej jakości handlowej) stwierdzono w 1 przypadku (1,5% samochodów poddanych kontroli).
W trakcie kontroli inspektorzy IJHARS sprawdzili jakość handlową 70 partii artykułów rolno-spożywczych (głównie świeżych owoców i warzyw w miejscu ich sprzedaży na giełdzie towarowej), z czego co trzecią zakwestionowali (przede wszystkim za całkowity brak oznakowania i dokumentacji towarzyszącej).